O znakach drogowych, ale też ich znaczeniu opowiadamy również w serwisie Gazeta.pl.
Organizacja ruchu na autostradach i drogach ekspresowych jest sprawą dość delikatną. Powodem jest oczywiście wysoka prędkość pojazdów. Wyłączenie z ruchu pieszych i rowerzystów oraz oddzielenie szlaków np. od pól sprawia, że na trasie typu A pojazd może rozwinąć nawet 140 km/h. Na trasie typu S ograniczenie może natomiast sięgnąć 120 km/h.
Jadąc 140 km/h pojazd każdej sekundy pokonuje blisko 39 metrów. Dokładnie tyle też pokona auto zanim kierujący w ogóle zdąży zareagować np. na znak drogowy. Dlatego w takich warunkach kluczowe staje się wcześniejsze informowanie kierujących o zmianach w organizacji ruchu. I jedną z takich właśnie zmian sygnalizują tablice wskaźnikowe.
Tablice wskaźnikowe F-14 to typowy przykład znaków drogowych uzupełniających. Ich zadaniem jest przekazanie uczestnikom ruchu informacji o zbliżaniu się do początku pasa wyłączenia służącego do wyjazdu z autostrady lub drogi ekspresowej. Stosowane są trzy rodzaje tablic. Taka mówiąca o odległości 300 metrów do zjazdu, 200 metrów do zjazdu oraz 100 metrów do zjazdu. Otrzymując taką informację, kierujący może wcześniej zredukować prędkość i zająć pas prawy, a następnie wyłączający. To bez wątpienia podnosi poziom bezpieczeństwa, a do tego sprawia że ruch na drogach szybkiego ruchu staje się bardziej płynny i bezkolizyjny.
Skoro tablice wskaźnikowe są trzy, czemu w leadzie mówimy o sześciu typach? Bo stosowane są dwa rodzaje tła. Niebieskie na autostradzie i zielone na drodze szybkiego ruchu. To automatycznie podwaja ilość możliwych wariantów.
W przypadku autostrad stosowane są niebieskie tablice wskaźnikowe F-14a, F-14b i F-14c. Na drogach szybkiego ruchu spotkać można zielone tablice F-14d, F-14e i F-14f. Ich definicja brzmi następująco:
Tablice wskaźnikowe F-14 przekazują informację kierującemu w dwojaki sposób. Określając cyframi pozostały dystans do zjazdu oraz podkreślając jego wielkość graficznie za pomocą namalowanych na powierzchni znaku pasów ukośnych.
W tym punkcie drobna uwaga. tablice wskaźnikowe F-14 od lat były obowiązkowe na autostradach. Pod koniec roku 2021 stało się jednak obowiązkowe również w przypadku dróg ekspresowych. Stało się to na mocy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 października 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.