Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl
Program budowy 100 obwodnic w latach 2020-2030 (PB100) został przyjęty poprzez uchwałę 13 kwietnia 2021 r. GDDKiA jest odpowiedzialna za jego realizację i podało, jak ma się sytuacja.
Pierwszą inwestycją zrealizowaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic jest niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51. Udostępniona została 19 sierpnia br., czyli na dwa miesiące przed terminem. Inwestycja obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Również od 29 października tego roku kierowcy korzystają z obwodnicy Brzezia w ciągu DK25. Obwodnica o długości 8,5 km pozwala ominąć miejscowość Brzezie od?południowego zachodu, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miejscowości.
W sumie w realizacji jest 13 obwodnic o łącznej długości 105,3 km, są to obwodnice:
W trakcie są również postępowania przetargowe na trzy inwestycje o łącznej długości 21,9 km. We wrześniu ruszyły przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch obwodnic:
W tym miesiącu otworzono oferty na budowę obwodnicy Dzwoli wraz z rozbudową DK74 (woj. lubelskie). W przygotowaniu są obecnie 82 zadania o łącznej długości 743 km.
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).