Do jakiej temperatury działa olej silnikowy? Spójrz na puszkę

Wszechstronność to słowo, które odnosi się nie tylko do przedmiotów codziennego użytku. To także cecha współczesnych olejów silnikowych. Te radzą sobie i z wysokimi, i niskimi temperaturami. Jak niskimi? Na to wskazuje oznaczenie środka smarnego.

Zima, niskie temperatury, poranny rozruch i wreszcie rozgrzewanie silnika. To cztery terminy, które często pojawiają się też w materiałach publikowanych w serwisie Gazeta.pl, i które prowadzą nas do oleju silnikowego. Jak duże znaczenie ma dla sprawności jednostki napędowej, wiedzą już chyba wszyscy kierowcy. Ale czy może zamarznąć, ewentualnie czy przeszkadzają mu mrozy? To właśnie sprawdzimy dziś.

Zobacz wideo Śnieg na samochodzie. Mandat może wynieść 3 tys. zł

Olej silnikowy może zamarznąć. A właściwie to mógł kiedyś

Dawno, dawno temu producenci stosowali oleje sezonowe. Środek smarny nadawał się albo do letniej, albo zimowej eksploatacji. Takie rozwiązanie choć precyzyjnie dopasowywało jego właściwości do sezonu, całkowicie nie sprawdzało się w codziennej eksploatacji. Kierowcy musieli dwa razy w roku pojawiać się na przeglądzie olejowym w serwisie. Na szczęście to już przeszłość. Obecnie tworzone środki smarne idealnie sprawdzają się zarówno latem, jak i zimą – i najlepiej wskazują na to oznaczenia olejów stosowane obecnie przez producentów.

Do jakich mrozów olej w silniku zachowuje płynność?

Chcąc dowiedzieć się, do jakiej temperatury działa olej silnikowy, kierowca powinien spojrzeć na jego puszkę, ewentualnie butelkę. To tam znajdzie oznaczenie środka smarnego, które ukrywa tą właśnie informację. Jak je rozszyfrować? Weźmy za przykład symbol 5W-30. Liczba lub cyfra znajdująca się przed myślnikiem oznacza odporność na mrozy zimą. Liczba lub cyfra znajdująca się po myślniku wskazuje na odporność na wysokie temperatury latem.

Jeżeli chodzi o odporność na mrozy, kluczowe są oznaczenia zaczynające się od 0W, a kończące się na 25W. Ukrywają one następującą informację:

  • 0W – olej syntetyczny zachowa płynność przy -35 stopniach Celsjusza
  • 5W – olej syntetyczny zachowa płynność przy -30 stopniach Celsjusza
  • 10W – olej półsyntetyczny zachowa płynność przy -25 stopniach Celsjusza
  • 15W – olej mineralny zachowa płynność przy -20 stopniach Celsjusza
  • 20W – olej mineralny zachowa płynność przy -15 stopniach Celsjusza
  • 25W – olej mineralny zachowa płynność przy -10 stopniach Celsjusza

Olej silnikowy nie boi się zimy. Ty pamiętaj jednak o trzech rzeczach

Podsumowując, olej silnikowi nie boi się często mrozów dochodzących nawet do -35 stopni Celsjusza. Nawet w takich warunkach utrzymuje płynność. Kierowca nie musi się zatem obawiać, że rozruch w obecnych warunkach pogodowych zakończy się np. zatarciem jednostki napędowej. Warto jednak pamiętać mimo wszystko o trzech rzeczach:

  1. Na początek rozgrzewanie. Odpal silnik, daj mu popracować na wolnych obrotach jakieś 20 do 30 sekund i rusz z miejsca. Jedź jednak delikatnie. Przynajmniej do momentu, w którym nagrzeje się nie tylko silnik, ale i olej. Kluczowy tu jest wskaźnik temperatury środka smarnego.
  2. Olej ma szansę nagrzać się wyłącznie w czasie jazdy. Na postoju w czasie silnych mrozów raczej nie uda mu się osiągnąć temperatury roboczej. Rozgrzewanie silnika na postoju jest zatem mitem.
  3. Zawsze wymieniaj olej na czas – tj. co 10 do 15 tys. km lub raz w roku. W przeciwnym razie środek smarny jest mocno zanieczyszczany, traci swoje właściwości i gęstnieje. Stanie się zatem bardziej podatny na działanie niskich temperatur. Wskaźnik odporności temperaturowej omawiany w poprzednim akapicie odnosi się bowiem do czystego oleju zalewanego dopiero do silnika, a nie mocno przepracowanego!
Więcej o: