Przycisk AC w grudniu przyda się częściej, niż myślisz. To stary trik kierowców

Klimatyzację włącza się, kiedy jest ciepło? Tak, ale nie tylko. Kierowcy powinni to robić także zimą i to nie tylko z myślą o jej sprawnym działaniu. Włączona klimatyzacja to trik na jedną z najbardziej irytujących rzeczy za kierownicą.

Wielu kierowców jest przekonanych, że problem zaparowanych szyb w samochodzie dotyka tylko właścicieli starszych aut, które nie są wyposażone w klimatyzację. Nic bardziej mylnego. Przyczyn zaparowanych szyb może być co najmniej kilka. Głównym źródłem pary wodnej jest zgromadzona w kabinie wilgoć. Jesienią i zimą w Polsce to duży problem. Jakiekolwiek nieszczelności sprawią, że nawet osuszenie wnętrza pojazdu nie pomoże na długo, bo woda będzie wracać.

Zobacz wideo Wilgoć na szybach? Mamy aż dwa sposoby, żeby ją zwalczyć

Para na szybach? Najpierw wentylacja, później klima

Podczas jazdy w deszczu pojawia się para? Kierowca włącza zatem wentylację i kieruje nawiew na szyby. Maksymalnie po kilku minutach wilgoć zalegająca na ich powierzchni powinna zniknąć - do tego czasu lepiej powstrzymać się od jazdy. Starą metodą znaną wśród kierowców jest też uruchomienie np. ogrzewania szyb.

Czy pary wodnej z szyb można się pozbyć jeszcze szybciej? Jak najbardziej. W tym celu wystarczy uruchomić klimatyzację - efekty jej działania widać już po kilkunastu sekundach. I choć skuteczne metody walki z parującymi szybami są znane, warto się też zastanowić nad tym skąd bierze się wilgoć w aucie. Usunięcie jej źródła zniweluje problem na dłużej.

Jak sobie radzić z problemem zaparowanych szyb w samochodzie?

W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan uszczelek (drzwi i szyberdach), gdyż nawet niewielka nieszczelność zaowocuje parą na szybach. Większość kierowców zapomina też o regularnym czyszczeniu odpływów w karoserii, zwłaszcza umieszczonych na podszybiu.

Drożne zapewniają swobodny przepływ wody. Wystarczy jednak niewielka ilość liści, by uległy zatkaniu. W takiej sytuacji woda może przedostawać się przez ścianę oddzielającą komorę silnika od przedziału pasażerskiego.

W efekcie, ciecz zacznie gromadzić się na dywanikach pasażera i kierowcy nawet w bezdeszczowe dni. Dodatkowo, po kilku miesiącach pojawi się kiełkująca rdza. Długotrwałe bagatelizowanie problemu doprowadzi do tzw. "przeżarcia" podłogi i konieczności przeprowadzenia poważnej i kosztownej interwencji blacharskiej.

Czyść szyby od środka

Na czystych szybach w znacznie mniejszym stopniu osadza się para wodna. O ile o czystość zewnętrznych powierzchni szyb większość kierowców dba systematycznie, o tyle wewnętrzna strona pozostaje często zapomniana. Kilkanaście minut poświęconych na porządne umycie ich od środka, to nie tylko wyraźna poprawa widoczności.

Do czyszczenia najlepiej nadaje się chemia przeznaczona do okien. Powierzchnię należy najpierw odtłuścić, by potem skutecznie pozbyć się przyklejonego do niej kurzu i innych nieczystości.

Gumowe dywaniki

Gromadzeniu wilgoci we wnętrzu pojazdu sprzyjają materiałowe dywaniki. Absorbują wodę, a dodatkowo te z jasnej tkaniny szybko się brudzą i są trudne w czyszczeniu.

Dlatego dobrze jest na okres jesienno-zimowy zmienić dywaniki samochodowe na gumowe z rynienkami (komplet kosztuje około 50-100 złotych). Dzięki nim woda spływająca z obuwia podróżnych nie wsiąknie w materiałowe obicie, co pomoże ograniczyć parowanie szyb.

Sprawdź klimatyzację

Przed nadejściem zimy i chłodniejszych dni, warto zadbać o kontrolę szczelności układu klimatyzacji i odpowiednią ilość czynnika chłodzącego i smarującego. Należy też pamiętać, by w chłodniejsze dni uruchamiać „klimę" regularnie, co zagwarantuje względną poprawność funkcjonowania systemu.

Wymiana filtra kabinowego to kolejna obowiązkowa czynność. Brudny i zużyty filtr w istotnym stopniu przyczynia się do gromadzenia wilgoci w przedziale pasażerskim, a tym samym parowania szyb.

Więcej o:
Copyright © Agora SA