Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl
Toyota ma kolejny powód do zadowolenia. Tym razem autorzy magazynu i programu telewizyjnego Top Gear przyznali jednemu z ich modeli tytuł Sportowego Samochodu Roku.
Owym wygranym jest Toyota GR86, która idzie w ślady swojego poprzednika, czyli GT86. Dekadę temu właśnie on w tym samym konkursie został wybrany Samochodem Roku 2012. Natomiast dwa lata temu Toyota GR Yaris zdobyła uznanie redakcji brytyjskiego programu motoryzacyjnego jako Hot-Hatch Roku 2020.
Toyota GR86 to trzeci samochód w gamie zorientowanych na osiągi modeli GR (Gazoo Racing). Podobnie jak GR Yaris i GR Supra, został opracowany z wykorzystaniem wiedzy i doświadczeń zdobytych dzięki wieloletniemu zaangażowaniu TOYOTA GAZOO Racing w międzynarodowe sporty motorowe. Samochód tak bardzo spodobał się kierowcom, że wszystkie egzemplarze przekazane do sprzedaży w Wielkiej Brytanii zostały zamówione w 90 minut, zaś pula przeznaczona dla polski rynek – w 35 sekund.
Nowy model kontynuuje cechy swojego poprzednika. Auto zachowało klasyczny układ jednostki napędowej montowanej z przodu i tylnego napędu oraz wolnossący silnik typu bokser. Auto jest nieco niższe i szersze od poprzednika, ma bardzo nisko położony środek ciężkości, a kierowca siedzi o 5 mm niżej. Jego konstrukcja została wzmocniona, a sztywność nadwozia wzrosła o 50 procent. Na nową konfigurację zawieszenia składają się niezależne kolumny MacPhersona z przodu i podwójne wahacze przy tylnej osi. Pomimo większych wymiarów samochód jest lżejszy od GT86 o około 20 kg.
Wcześniej wspomniany silnik typu bokser o pojemności 2,4 l generuje 234 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego. GR86 z sześciobiegową skrzynią manualną rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy (6,9 s ze skrzynią automatyczną). Maksymalna prędkość auta z manualną skrzynią to 226 km/h, a ze skrzynią automatyczną 216 km/h.