Napęd na wszystkie koła. Toyota ma aż 6 wersji

Toyota ma dziewięć modeli z ośmiu segmentów, które wykorzystują sześć wersji napędu na cztery koła.

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Od kilku lat Toyota rozszerza swoją ofertę modeli z napędem na wszystkie koła. Gama samochodów 4x4/AWD obejmuje dziewięć modeli, które różnią się między sobą zarówno wielkością, charakterem i funkcją, jak i zastosowaną technologią napędową.

Zobacz wideo Przybysz z Ameryki rozgaszcza się u nas na dobre. Sprawdzamy, jak jeździ i co w sobie kryje Toyota Highlander

Najbardziej popularny i dostępny w największej liczbie modeli Toyoty jest hybrydowy układ AWD-i. Oferowany jest jako opcja w modelach Yaris Cross, Corolla Cross, RAV4, zaś standardowo w RAV4 Plug-in Hybrid i Highlanderze.

AWD-i to połączenie układu hybrydowego napędzającego przednią oś oraz pracującego niezależnie od nich silnika elektrycznego przy tylnej osi. W układzie hybrydowym silnik benzynowy współpracuje z elektrycznym za pośrednictwem przekładni hybrydowej. Jednostka z tyłu pracuje niezależnie od nich i jest automatycznie uruchamiana przez komputer podczas ruszania, pokonywania zakrętów oraz na miękkim podłożu lub śliskiej nawierzchni.

Inną odmianę napędu 4x4 spotkać można w produkowanym od 70 lat Land Cruiserze i obecnym na rynku od ponad pół wieku Hiluxie. Oba wykorzystują klasyczne, mechaniczne napędy na cztery koła, jednak o nieco różnych zasadach działania.

Land Cruiser korzysta ze stałego napędu 4x4 z reduktorem. Zastosowano w nim centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) Torsen z blokadą oraz tylny mechanizm różnicowy LSD Torsen. Jazdę w terenie mogą wspomagać liczne systemy, w tym układ zmiennej sztywności stabilizatorów, pneumatyczne zawieszenie tylnej osi z regulacją prześwitu, wspomaganie podjazdu pod górę i zjazdu ze wzniesienia, Crawl Control czy Multi-Terrain Select.

Z kolei Hilux podczas jazdy po asfalcie korzysta z napędu na tył, a przednia oś jest dołączana ręcznie. W trudnym terenie kierowca może włączyć też reduktor. Auto jest wyposażone w tylny mechanizm różnicowy LSD, blokadę tylnego mechanizmu różnicowego oraz system wspomagający pokonywanie podjazdów i zjazdów ze wzniesienia.

W gamie Toyoty jest jeszcze jeden model, wykorzystujący mechaniczny napęd 4x4 – RAV4. Model ten w konfiguracji z benzynowym silnikiem 2.0 jest dostępny jako auto 4x4. Jego mechaniczny napęd z wałem napędowym przenoszącym moment obrotowy na tylną oś jest sterowany elektronicznie. Komputer dołącza tylne koła, by utrzymać trakcję na śliskiej nawierzchni, nierównościach, śniegu, piasku lub błocie, a także podczas ostrego pokonywania zakrętu.

Jednym z ostatnich jest układ napędowy GR-FOUR, który powstał dzięki doświadczeniom Toyoty w rajdowych mistrzostwach świata. System zadebiutował w GR Yarisie, dla którego bezpośrednią inspiracją jest walcząca o zwycięstwo w aktualnym sezonie WRC Toyota GR Yaris Rally1.

Sterowany elektronicznie, stały układ napędu na wszystkie koła GR-FOUR z tylnym mechanizmem różnicowym, daje możliwość wyboru trzech trybów pracy: Track (rozdziela moc 50:50), Sport (rozdziela moc 30:70) i Normal (rozdziela moc 60:40). Opcjonalnie GR Yaris może otrzymać przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, który zapewnia większą przyczepność i lepsze właściwości jezdne na zakrętach.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.