Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl
Od kilku lat Toyota rozszerza swoją ofertę modeli z napędem na wszystkie koła. Gama samochodów 4x4/AWD obejmuje dziewięć modeli, które różnią się między sobą zarówno wielkością, charakterem i funkcją, jak i zastosowaną technologią napędową.
Najbardziej popularny i dostępny w największej liczbie modeli Toyoty jest hybrydowy układ AWD-i. Oferowany jest jako opcja w modelach Yaris Cross, Corolla Cross, RAV4, zaś standardowo w RAV4 Plug-in Hybrid i Highlanderze.
AWD-i to połączenie układu hybrydowego napędzającego przednią oś oraz pracującego niezależnie od nich silnika elektrycznego przy tylnej osi. W układzie hybrydowym silnik benzynowy współpracuje z elektrycznym za pośrednictwem przekładni hybrydowej. Jednostka z tyłu pracuje niezależnie od nich i jest automatycznie uruchamiana przez komputer podczas ruszania, pokonywania zakrętów oraz na miękkim podłożu lub śliskiej nawierzchni.
Inną odmianę napędu 4x4 spotkać można w produkowanym od 70 lat Land Cruiserze i obecnym na rynku od ponad pół wieku Hiluxie. Oba wykorzystują klasyczne, mechaniczne napędy na cztery koła, jednak o nieco różnych zasadach działania.
Land Cruiser korzysta ze stałego napędu 4x4 z reduktorem. Zastosowano w nim centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) Torsen z blokadą oraz tylny mechanizm różnicowy LSD Torsen. Jazdę w terenie mogą wspomagać liczne systemy, w tym układ zmiennej sztywności stabilizatorów, pneumatyczne zawieszenie tylnej osi z regulacją prześwitu, wspomaganie podjazdu pod górę i zjazdu ze wzniesienia, Crawl Control czy Multi-Terrain Select.
Z kolei Hilux podczas jazdy po asfalcie korzysta z napędu na tył, a przednia oś jest dołączana ręcznie. W trudnym terenie kierowca może włączyć też reduktor. Auto jest wyposażone w tylny mechanizm różnicowy LSD, blokadę tylnego mechanizmu różnicowego oraz system wspomagający pokonywanie podjazdów i zjazdów ze wzniesienia.
W gamie Toyoty jest jeszcze jeden model, wykorzystujący mechaniczny napęd 4x4 – RAV4. Model ten w konfiguracji z benzynowym silnikiem 2.0 jest dostępny jako auto 4x4. Jego mechaniczny napęd z wałem napędowym przenoszącym moment obrotowy na tylną oś jest sterowany elektronicznie. Komputer dołącza tylne koła, by utrzymać trakcję na śliskiej nawierzchni, nierównościach, śniegu, piasku lub błocie, a także podczas ostrego pokonywania zakrętu.
Jednym z ostatnich jest układ napędowy GR-FOUR, który powstał dzięki doświadczeniom Toyoty w rajdowych mistrzostwach świata. System zadebiutował w GR Yarisie, dla którego bezpośrednią inspiracją jest walcząca o zwycięstwo w aktualnym sezonie WRC Toyota GR Yaris Rally1.
Sterowany elektronicznie, stały układ napędu na wszystkie koła GR-FOUR z tylnym mechanizmem różnicowym, daje możliwość wyboru trzech trybów pracy: Track (rozdziela moc 50:50), Sport (rozdziela moc 30:70) i Normal (rozdziela moc 60:40). Opcjonalnie GR Yaris może otrzymać przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, który zapewnia większą przyczepność i lepsze właściwości jezdne na zakrętach.