Ten przycisk ma każde auto. Kiedy włączać obieg wewnętrzny? I co on daje?

Masz w swoim aucie przycisk lub suwak z symbolem pojazdu i strzałką uwięzioną w jego wnętrzu? To oznacza bardzo ważną funkcję, która okazuje się szczególnie przydatna właśnie teraz, czyli jesienią.

Strzałka krążąca wewnątrz samochodu. Przycisk lub suwak z takim właśnie symbolem pojawia się nie tylko w automatycznych klimach. Jest spotykany na konsolach centralnych większości modeli produkowanych jeszcze od lat 90. XX wieku. Jaką funkcję oznacza ten znak i czemu może się ona przydać w czasie jazdy? To akurat bardzo proste.

Zobacz wideo [MATERIAŁ PROMOCYJNY] Audi RS 3 performance edition rozpędza się do 300 km/h

Jak działa obieg wewnętrzny?

O obiegu wewnętrznym mieliśmy okazję już pisać chociażby w materiale opublikowanym w serwisie Gazeta.pl. A funkcja ta sprawia, że w kanałach wentylacyjnych zamykane są specjalne klapki. W ten sposób układ ogranicza dopływ powietrza spoza samochodu. Nadmuch najpierw zaciąga powietrze z kabiny, a później - po jego ogrzaniu lub schłodzeniu - ponownie wtłacza je przez kratki wentylacyjne. Nie ma mieszania z powietrzem pochodzącym spoza pojazdu.

Kiedy przydaje się obieg zamknięty?

Funkcja ta ma szereg zastosowań. Okazuje się szczególnie przydatna wtedy, gdy kierowca stoi w korku za dymiącym autem, ewentualnie jedzie poza miastem i nie chce delektować się np. zapachem nawozu rozsypywanego na polach lub aromatem wypalanych traw. Obieg zamknięty przydaje się też jesienią i zimą. Pozwala efektywniej i szybciej nagrzać kabinę pasażerską po porannym rozruchu samochodu.

Jak używać obiegu zamkniętego? Przede wszystkim umiejętnie! Należy go włączać tylko na chwilę. Po zniknięciu źródła nieprzyjemnego zapachu czy po nagrzaniu kabiny pasażerskiej zimą trzeba przełączyć układ wentylacyjny w obieg otwarty. W przeciwnym razie w samochodzie dość szybko zaczną parować szyby albo w ich dolnej części zbierze się wilgoć w postaci kropli wody. I efektu nie zatrzyma nawet najlepszy filtr przeciwpyłkowy wykonany w technologii węglowej.

Obieg zamknięty włącz na chwilę i wyłącz. To ważne!

Kabina samochodu musi być wentylowana. Brak świeżego powietrza oznacza kumulowanie wilgoci wydychanej chociażby wraz z powietrzem przez pasażerów. A to z czasem nie tylko spotęguje efekt parujących szyb, ale sprawi, że we wnętrzu auta powstanie zaduch, a w skrajnym przypadku zapach pleśni.

Włączenie obiegu zamkniętego sprawia, że wentylowanie kabiny pasażerskiej ustaje. Czy w takim przypadku kierowca powinien czuć spaliny? W żadnym razie. Dostawanie się gazów wydechowych do wnętrza auta pomimo uruchomienia obiegu zamkniętego jest na ogół nie winą wadliwej pracy układu wentylacji, a... nieszczelności kabiny. Te najczęściej wynikają np. z uszkodzonego mieszka przy skrzyni biegów, ewentualnie dziur w podłodze lub nieszczelności uszczelek.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.