Maszyna TBM już w drodze. Trasa S19 zyska tunel

Części maszyny drążącej tunel załadowane zostały już na barki i pontony na Odrze i zmierzają ku portowi w Opolu. Maszyna będzie drążyć tunel w ciągu S19 na odcinku Rzeszów Południe - Babica.

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

GDDKiA poinformowało, że rozpoczęło transport największych części maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), która ma wydrążyć tunel w ciągu trasy S19 Rzeszów Południe – Babica. Napęd główny i tarcza skrawająca zostały już załadowane na barki (3 barki i 2 pontony).

Zobacz wideo Studio Biznes odc. 129

Kolejny przystanek dla części to port w Opolu. Gdy największe fragmenty transportowane są Odrą, to w tym samym czasie odbywa się również transport pozostałych elementów TBM. Ze Szczecina wyjechało już 40 transportów (ciągnik + platforma), kolejne elementy maszyny jadą prosto z Hiszpanii.

Zadanie zlokalizowane jest w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Rzeszów, Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów. 

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu?kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.?

Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP kat. II Lutoryż (kierunek Rzeszów) i MOP kat. I Lutoryż (kierunek Barwinek), a także dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).  

Fragment od węzła Rzeszów Południe do Babicy to trudny odcinek ze względu na pagórkowatość terenu. Wymusza to na wykonawcy zbudowania wysokich estakad oraz tunelu na głębokości 100 m.

Tunel o długości?2255 metrów (w osi trasy) składać się będzie z?dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz?dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z?pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Na całej długości tunelu znajdzie się 30 punktów alarmowych (plus dodatkowo po dwa przy portalu północnym i południowym). Przewidziano również po 15 hydrantów w każdej nawie tunelu oraz po dwa hydranty w strefie portalu północnego oraz południowego. Tunel będzie wyposażony w?wentylację półpoprzeczną. Dla zapewnienia funkcjonowania tunelu zostaną wybudowane dwa budynki techniczne oraz?wcześniej wspomniane Centrum Zarządzania Tunelem.

Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku przy pomocy transportowanej właśnie maszyny TBM. Średnica jej tarczy wynosi 15,2 m.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.