Kolejne nowelizacje przepisów drogowych wchodzą dość płynnie. O wszystkich piszemy nie tylko w naszym serwisie, ale i na stronie Gazeta.pl. Pytanie w tym punkcie jednak brzmi. Czy kierowcy pamiętają o wszystkich? No właśnie... A część dotyczy naprawdę kluczowych kwestii, w tym chociażby sposobu prowadzenia kontroli drogowej. To szczególnie ważne teraz – w świetle nowego taryfikatora mandatów i punktów karnych.
Pod koniec roku 2019 w przepisach pojawiła się być może mało znacząca na pierwszy rzut oka, ale mimo wszystko potężna zmiana. Dotyczy ona konieczności włączenia sygnałów błyskowych w radiowozie w czasie kontroli drogowej. Do tego momentu radiowóz ustawiony na poboczu i wykonujący pomiar prędkości musiał mieć włączone koguty. Od tego momentu obowiązku takiego już nie ma. A wszystko za sprawą par. 2 ust. 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Ten mówi że:
Jeżeli jest to konieczne dla prowadzenia czynności kontrolnych, pojazd Policji może zostać unieruchomiony w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Bardzo ważna w tym punkcie jest jeszcze jedna rzecz. Uprawnienie to dotyczy zarówno radiowozów oznakowanych, jak i nieoznakowanych. W efekcie do kontroli będzie mogło dochodzić w najmniej spodziewanych miejscach.
Powyższy zapis kłóci się nieco z art. 53 ustawy PoRD. Tyle że ten mówi o pojeździe uprzywilejowanym. Radiowóz realizujący właśnie kontrolę drogową takim nie musi być. Choć nadal pełni rolę związaną z uczestniczeniem w akcji związanej z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego.
Rozporządzenie z roku 2019 przynosi jednak więcej ciekawych nowości. A pierwsza z nich dotyczy obowiązku spisania przebiegu i wprowadzenia tych danych do bazy CEPiK. Mówi o tym par. 12 w ust. 1 i 5. Poza tym akt prawny bardzo precyzyjnie określa sposób zachowania się kierującego w czasie kontroli drogowej. W par. 24. O czym warto pamiętać? Punktów jest kilka.
Nowe zasady zachowania się kontrolowanego zostały sprecyzowane z uwagi na poczucie bezpieczeństwa funkcjonariuszy. Właśnie dlatego niezastosowanie się do obowiązków dotyczących kierującego w czasie kontroli drogowej, może oznaczać surową karę. Podstawą do wypisania grzywny stanie się art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. A ten przewiduje mandat wynoszący od 20 do 3000 zł. Warto o tym pamiętać.