Kwestię przepisów o ruchu drogowym poruszamy również w serwisie Gazeta.pl.
Ograniczenie prędkości w przypadku obszaru zabudowanego dość jasno precyzuje art. 20 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten bardzo jasno wskazuje, że kierujący nie może jechać szybciej, niż 50 km/h. I limit ten obowiązuje przez całą dobę. Podwyższenie ograniczenia do 60 km/h w nocy zostało wykasowane dokładnie 1 czerwca 2021 roku.
Zobacz wideo Motospacer z Adrianem Meronkiem
Co wyznacza ograniczenie prędkości w mieście? Przepisy, ale i dwa znaki
Pięćdziesiątka to mało? Być może i tak. Pamiętaj jednak o intensywnym ruchu pieszych. A pieszy podczas spotkania z autem już przy prędkości 50 km/h nie ma większych szans na przeżycie. Z tego powodu często limit ten staje się pozornym. Bo zarządcy drogi często ograniczają dopuszczalną prędkość. I to odbywa się na jeden z dwóch sposobów. Po pierwsze poprzez ustawienie znaku B-33 "Ograniczenie prędkości". Po drugie poprzez ustawienie znaku D-40 "Strefa zamieszkania".
W strefie zamieszkania dopuszczalna prędkość to tylko 20 km/h. Co więcej, piesi mają pierwszeństwo na całej szerokości jezdni.
A gdzie jest znak ograniczenia? I czy nie ma kwadratowej obwódki?
Powyższe dwa przykłady nie wyczerpują jednak listy sposobów na ograniczenie prędkości. Drogowcy w polskich miastach stosują jeszcze dwie metody:
- znak B-43 "Strefa ograniczonej prędkości" – ograniczenie takie (na białym tle) nie jest odwoływane przez skrzyżowanie i obowiązuje w każdym kierunku, w którym kierujący pojedzie na danym skrzyżowaniu. Jest odwołany znakiem B-44 "Koniec strefy ograniczonej prędkości".
- znak B-33 "Ograniczenie prędkości", ale umieszczony pod znakiem z nazwą miejscowości lub mówiącym o terenie zabudowanym – w takim przypadku ograniczenie obowiązuje na terenie całej miejscowości. Nie jest odwoływane przez skrzyżowanie, a raczej znak informujący o opuszczeniu miejscowości lub terenu zabudowanego.
Mandat za prędkość w mieście to od 50 do 5 tys. zł. Plus utrata prawa jazdy
Dokładne wczytanie się w powyższe zasady jest niezwykle kluczowe. Szczególnie w świetle nowego taryfikatora mandatów i wchodzącego za kilka dni nowego taryfikatora punktów karnych. Jakie kary czekają na kierujących?
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 0 pkt karnych (od 17 września 2022 1 pkt)
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt karne (od 17 września 2022 2 pkt)
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 2 pkt karne (od 17 września 2022 3 pkt)
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 4 pkt karne (od 17 września 2022 5 pkt)
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 4 pkt karne (od 17 września 2022 7 pkt)
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 6 pkt karnych (od 17 września 2022 9 pkt)
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 8 pkt karnych (od 17 września 2022 11 pkt)
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 10 pkt karnych (od 17 września 2022 13 pkt)
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 10 pkt karnych (od 17 września 2022 14 pkt)
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 10 pkt karnych (od 17 września 2022 15 pkt)
Poza tym warto pamiętać o tym, że przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h w mieście oznacza też wstrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące. I takie złamanie zapisów nie zawsze oznacza co najmniej 101 km/h na prędkościomierzu. W sytuacji, w której w okolicy szkoły ustawiony zostanie znak D-40, utrata prawa jazdy jest realna już po osiągnięciu co najmniej 71 km/h. Warto o tym pamiętać.