Stojąc na światłach, mocno wciśnij hamulec. To może aktywować funkcję, której nie znałeś

Poruszanie się w korkach jest nużące. I nie chodzi o ciągłe wbijanie jedynki i wciskanie sprzęgła. Na postoju kierowca musi też dusić hamulec, aby auto nie stoczyło się. Chociaż nie zawsze musi. Czasami wystarczy mocniej wcisnąć hamulec i zwolnić go.

O wygodnych systemach stosowanych przez producentów samochodów opowiadamy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Samochody nie tyle oferują coraz bogatsze wyposażenie. Auta po prostu stają się coraz bardziej inteligentne. I choć niektóre z opcji okazują się innowacyjne, w tym punkcie powstaje zasadnicze pytanie: czy znasz je wszystkie? Pewnie nie. Dlatego dziś opowiemy o funkcji niezwykle wygodnej podczas jazdy w mieście.

Zobacz wideo Jaki był najlepszy samochód 2022 roku? Zaczynamy głosowanie w plebiscycie The Best of Moto!

Auto hold, czyli wciśnij hamulec i puść. Auto nigdzie nie pojedzie

Historia tego materiału zaczęła się tak naprawdę jeszcze na początku nowego millenium. To wtedy m.in. w samochodach Grupy Volkswagena zaczął pojawiać się elektroniczny hamulec ręczny. System polega często na tym, że pracą tłoczków tylnych hamulców steruje komputer. Nie ma zatem potrzeby montowania linki. A to dopiero pierwsza z zalet. Drugą jest rozbudowanie układu o opcję auto hold. Chodzi o "przytrzymywanie" samochodu w miejscu na postoju. Dzieje się to prawie automatycznie.

Jak działa auto hold? Ręczny zaciąga się sam. Działa też zielona kontrolka

Opcję auto hold uruchamia się za pomocą przycisku. Ten często pojawia się w okolicy przycisku sterującego pracą elektrycznego hamulca ręcznego. Po uruchomieniu auto holda za każdym razem gdy zatrzymasz auto np. na światłach, głębiej wciśnij pedał hamulca. Na tablicy zegarów zaświeci się wtedy zielona kontrolka ręcznego, a ty możesz puścić hamulec. Auto nawet na sporym wzniesieniu nie stoczy się. Będzie automatycznie trzymane przez hamulec ręczny.

Różnica między system auto hold a np. hill control czy hill-start control jest duża. Auto hold trzyma ręczny dopóki pojazd intencjonalnie nie ruszy z miejsca. Hill control jedynie przytrzymuje auto dopóki kierującemu nie uda się ruszyć na wzniesieniu. To przytrzymywanie trwa na ogół maksymalnie kilka sekund.

Auto HoldAuto Hold Kuba Brzeziński

Prosto na linii wzroku - obrotomierz| fot. Michał DekPrzy jakich obrotach zmieniać biegi? Wielu robi to za wcześnie i ryzykuje awarię

Aby zwolnić auto hold musisz... po prostu ruszyć z miejsca

Do skorzystania z funkcji auto hold wystarczy po prostu zatrzymać samochód. Jak ją zwolnić? To jeszcze prostsze. W przypadku pojazdu ze skrzynią automatyczną, wystarczy wcisnąć pedał gazu. Jeżeli w samochodzie zamontowana jest przekładnia ręczna, konieczne jest wbicie biegu, dodanie gazu i puszczenie sprzęgła. Samochód wtedy ruszy.

Oczywiście nie jest tak, że auto hold nie ma żadnych wad. Ta ujawnia się przede wszystkim w czasie manewrów parkingowych. Samochodem często nie da się płynnie zawrócić. Po każdym zatrzymaniu w celu zmiany kierunku jazdy z na wprost na do tyłu, auto zaciśnie hamulec ręczny. To nieco denerwujące i ograniczające precyzję manewrów.

Więcej o: