W Rosji brakuje samochodów. Chińczycy wykorzystują sytuację, władze luzują przepisy

Zachodnie sankcje coraz mocniej dają się we znaki nabywcom samochodów w Rosji. Żeby ułatwić obywatelom dostęp do nowych pojazdów, rosyjski rząd wprowadził nowe przepisy, które ułatwią indywidualny import samochodów, które nie spełniały norm.

Rosjanie uwielbiają samochody wyposażone w automatyczne skrzynie biegów. Od kilku lat udział w sprzedaży takich aut wynosi ponad połowę. W tym roku osiągnął rekordowy wynik - aż 68,2 proc - czyli od początku roku zarejestrowano na terenie Federacji Rosyjskiej ponad 240 tys. samochodów osobowych wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów.

Więcej informacji na temat rosyjskiego rynku motoryzacyjnego znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Jednak ze świeczką szukać lokalnych producentów, którzy oferują takie rozwiązania. Po rosyjskim ataku wycofało się stamtąd większość kluczowych producentów samochodów, a w szczególności marek premium oferujących modele wyposażone w automatyczne skrzynie biegów.

To oznacza, że dostępność pożądanych samochodów drastycznie spada. Rosyjscy analitycy ostrzegają od momentu wybuchu wojny, że z powodu „list sankcyjnych" oferta samochodów wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów będzie drastycznie się kurczyć.

Zobacz wideo

Jednak szybko okazało się, że wielką niszę na rosyjskim rynku motoryzacyjnym wykorzystali producenci z Chin. Po pierwsze nie borykają się z problemami związanymi z przerwanymi łańcuchami dostaw ani tym bardziej niedoborem podzespołów. Co za tym idzie - chińskie samochody ogromnie zyskują na popularności w ostatnich miesiącach.

Rosyjskie władze postanowiły wyjść naprzeciw konsumentów, którzy borykają się z brakiem dostępności samochodów. Najpierw wprowadzono słynny pakiet zmian w przepisach - dekret nr 855 wprowadzony przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu, który czasowo dopuścił możliwość rejestrowania uproszczonych wersji pojazdów.

Fabryka samochodów Avtovaz w Togliatti.Rosyjska produkcja samochodów spadła w maju o 97 procent!

Odtąd nowe samochody m.in. nie muszą spełniać normy emisji spalin Euro 5, a na wyposażeniu samochodu nie są potrzebne niektóre systemy bezpieczeństwa, takie jak moduł do automatycznego powiadamiania o wypadku wykorzystujący technologię ERA-Glonass. Oprócz tego wymagania wobec wielu rozwiązań stosowanych w samochodach, takich jak np. kolumna kierownicza czy fotele, zostało uproszczonych.

Dotychczas wspomniany dekret dotyczył wyłącznie samochodów produkowanych na terenie Rosji. To zamykało skutecznie furtkę prywatnym importerom pojazdów. Dopiero kilka dni temu rosyjskie władze poinformowały, że przepisy obejmują również samochody importowane. Uproszczona procedura rejestracji będzie obowiązywać do lutego 2023 roku.

Więcej o: