Ciekawostki Moto.pl: Saga sportowych VW cz. 4. Scirocco III. Walczył do 2017 r.

Volkswagen dbał o sportowy styl od początków firmy. W czasach gdy rynek podbijał VW Garbus, na jego bazie stworzono model Karmann Ghia, którego sylwetka fascynuje zresztą do dzisiaj. Gdy nastała era Golfa, wyznacznikiem sportowego stylu został (zbudowany na jego podzespołach) VW Scirocco. Potem były Scirocco II, do roku 1995 - Corrado i. od roku 1995 przerwa. Przełomem był dopiero rok 2008.

Trzecia generacja Scirocco została po raz pierwszy zaprezentowana jako samochód studyjny. Ten concept car, pod nazwą VW Iroc, pokazano w Berlinie 24 sierpnia 2006. Ponieważ wersja studyjna wywołała spore zainteresowanie wśród oglądających, jak i prasy motoryzacyjnej, zdecydowano się na produkcję seryjną. W efekcie, w prawie nie zmienionej formie, nowy model miał premierę w marcu 2008, podczas targów w Genewie.

Więcej tekstów o motoryzacji znajdziesz na stronie głównej gazety.pl

Volkswagen Scirocco IIIVolkswagen Scirocco III fot. Volkswagen

Auto zbudowane zostało na bazie płyty podłogowej PQ35 wykorzystanej do budowy m.in. Golfa VI. Był to czas gdy za projekty stylizacyjne w koncernie odpowiadał Walter de'Silva i stąd dynamiczna linia i lekkość nadwozia. Charakterystycznym elementem pojazdu jest krótki przód, wydłużony dach oraz specjalnie zaprojektowane klosze reflektorów.

Zobacz wideo Kosztuje tyle co kawalerka? Być może. Ale kawalerką nie pojedziesz w siną dal. Sprawdzamy kultowego VW Californię

W archiwach koncernu VW zanotowano jednak, że większość elementów stylizacji i elementów nadwozia, została narysowana przez niemieckiego projektanta VW Murata Günaka. Był to projektant odpowiedzialny m.in. za projekt VW Golfa V , VW Eosa i VW Tiguana.

Nie wnikając, kto ze stylistów miał większy wpływ na stylizację nadwozia, warto zwrócić uwagę, że forma karoserii jest świetna.

Volkswagen CorradoCiekawostki Moto.pl: Saga sportowych VW cz. 3. Corrado. Znowu klapa?

Sportowe oblicze rodzinnego auta

Design przedniej części nadwozia Scirocco zwraca uwagę każdego patrzącego. Dzięki dużym wlotom powietrza na przednim zderzaku, charakterystycznej strukturze plastra miodu na kratce wlotu powietrza i niskiej sylwetce maski, uzyskano efekt „zmrużonych oczu drapieżnika przed skokiem". Wrażenie to potęgują obudowy reflektorów, które płynnie łączą się z listwami osłony chłodnicy.

Mimo takiego ekspresyjnego stylu, samochód jest klasycznym modelem rodzinnym. Wprawdzie linia boczna wznosi się, podczas gdy linia dachu opada do tyłu, co sugeruje sportowy design i wąskie wnętrze, ale wewnątrz mamy naprawdę sporo miejsca.

O sportowym stylu przekonuje m.in. współczynnik oporu Cx, który wynosi 0,34. Na walory rodzinnej limuzyny wskazuje zaś pojemność bagażnika, wynosząca od 312 do 1006 litrów przy złożonych oparciach tylnych siedzeń. (bagażnik w VW Golf VI wynosił 350 – 1305 litrów).

Volkswagen Scirocco IIIVolkswagen Scirocco III fot. Volkswagen

Wnętrze – sportowy styl minimalnym kosztem

Ze względu na koszty, wnętrze nowego Scirocco zostało niemal przeniesione z modelu VW Eos i tylko „wzbogacone" o elementy przypominające wyglądem aluminium.

Na szczególną uwagę zasługują jednak tylne, sportowe fotele o indywidualnym charakterze i integralne zagłówki, które można standardowo składać. Także ukryty słupek B, który ma nadać pojazdowi sportowy wygląd, jest indywidualnością modelu.

W maju 2013, z okazji wyprodukowania milionowego egzemplarza Scirocco przygotowana została specjalna wersja limitowana pojazdu o nazwie Milion Edition (warto zauważyć, że Karmann Ghia na sprzedaż 500 000 egzemplarzy czekał 20 lat, a ten VW w pięć lat miał 1 mln sprzedaży).

W kwietniu 2014 Scirocco przeszło lifting. Zewnętrznie można go rozpoznać po zmodyfikowanym przednim i zmienionym tylnym oświetleniu. Ponadto cała gama silników została jednak zaprojektowana z myślą o większej mocy i wydajności.

Latem 2017 roku produkcja została przerwana i od tego czasu nie pojawił się następca. Powodem była za mała sprzedaż.

Volkswagen Scirocco IIIVolkswagen Scirocco III fot. Volkswagen

Ponieważ jest to model, który z pewnością wielu z Czytelników zakupi, warto przekazać dane – z zasobów grupy VW – odnośnie wersji produkcyjnych

  • Scirocco „Sport" („Wersja podstawowa") Od 08/2008. Dostępny z silnikiem wysokoprężnym TDI o mocy 103 kW (140 KM), a od wiosny 2009 również z silnikiem o mocy 125 kW (170 KM).
  • Scirocco "Edycja kolekcjonerska" Od grudnia 2008/styczeń 2009. Limitowana seria specjalna w ilości 100 sztuk: lakier „Oryx White", białe skórzane wnętrze „Berry White", 19-calowe felgi aluminiowe z polerowaną powierzchnią zarezerwowaną dla modelu specjalnego, radionawigacja, elektryczny panoramiczny dach i ksenonowe reflektory . Dostępne tylko z silnikiem TSI o mocy 147 kW (200 KM).
  • Scirocco "R" Od końca października 2009 topowy model serii. Specjalne wyposażenie opcjonalne w porównaniu do modelu standardowego, dostosowane do wersji R-Edition. Napęd stanowi dwulitrowy silnik TSI o mocy 195 kW (265 KM) i 350 Nm.
  • Scirocco „R Facelift" Od połowy 2014 roku topowy model ma wariant po faceliftingu ze specjalnym wyposażeniem w porównaniu z poprzednikiem „R". Napęd stanowi dwulitrowy silnik TSI o mocy 206 kW (280 KM) i 360 Nm.
  • Scirocco „TEAM" Od stycznia 2010. Wyposażenie specjalne z systemem radia z nawigacją, klimatyzacją, tempomatem, wielofunkcyjną skórzaną kierownicą i przewagą cenową w porównaniu z porównywalnym modelem podstawowym.
  • Scirocco „EDITION": Od października 2010. Wyposażenie specjalne w porównaniu do modelu standardowego, brak różnicy w cenie w porównaniu z porównywalnym modelem podstawowym.
  • Scirocco „MATCH" Od listopada 2011 r. Rozszerzone wyposażenie w ramach kampanii Volkswagena Match o specjalne pakiety wyposażenia opcjonalnego, takie jak „Design Package" i „Match Plus Package".
  • Scirocco „LIFE" Od grudnia 2012 r. Zastępuje model specjalny „MATCH", obręcze kół ze stopów lekkich „Spokane" 8J × 17, reflektory biksenonowe, wstawki „Eliptic" na desce rozdzielczej, aluminiowe listwy progowe z napisem „LIFE" , ParkPilot , Climatronic, radio RCD 310, przyciemniane tylne szyby boczne i tylna szyba (65% pochłaniania światła), pakiet zimowy, MFA plus i opcjonalny pakiet „LIFE Plus".
  • Scirocco „GTS" (2012–2015) Od jesieni 2012 do kwietnia 2015. GTS to nawiązanie do Scirocco II GTS z roku 1982. Czarne i czerwone pasy na dachu oraz na przedniej i tylnej klapie bagażnika, felgi aluminiowe 18 cali w kolorze czarnym; Poszerzenia progów bocznych w kolorze nadwozia w stylu „R", wstawki „Black Peak" na desce rozdzielczej, gałka dźwigni zmiany biegów w stylu piłki golfowej, radio/CD „RCD 310", elektryczny panoramiczny dach uchylny.
  • Scirocco „GTS" (2015-) Od maja 2015 (rok modelowy 2016) GTS lifting otrzymał nowy wariant wyposażenia. Silnik TSI 2,0 l 162 kW (220 KM) jest dostępny tylko w tym wariancie. Naklejki w paski na dachu, masce i pokrywie bagażnika są opcjonalne, felgi aluminiowe „Norwich" (18 cali) w kolorze czarno-srebrnym. Zaciski hamulcowe pomalowane na czerwono, poszerzenia progów bocznych w kolorze nadwozia w stylizacji „R", ekskluzywne wnętrze GTS z czarnymi elementami wyposażenia, czerwonymi przeszyciami i gałką zmiany biegów w formie piłeczki golfowej, radio/CD „Composition Colour", opcjonalny elektryczny panoramiczny dach uchylny.
  • Scirocco „CLUB" czerwiec – październik 2015, kolory przykuwające uwagę (np. jasnożółty efekt masy perłowej), wyposażenie specjalne dla „standardowego" Scirocco, kontrastujące szwy w kolorze pojazdu na siedzeniach i kierownicy, 122-180 KM warianty silnika.
  • Scirocco "ALLSTAR" Od grudnia 2015.
  • Scirocco „Sound" Od grudnia 2016 r.
Więcej o: