Przełomowa Toyota bZ4X to pierwszy elektryczny model z linii Beyond Zero

Toyota wkroczyła w europejski segment aut elektrycznych. SUV o nazwie bZ4X to pierwszy model z zupełnie nowej linii bateryjnych samochodów elektrycznych oznaczonych kodem bZ. Pojazd dla japońskiego koncernu jest przełomowy - został od podstaw zaprojektowany jako w pełni elektryczny i nie ma odpowiednika hybrydowego czy spalinowego.

Bezemisyjne samochody elektryczne to sposób na osiągnięcie neutralności klimatycznej. Toyota zmierzająca do maksymalnej możliwej redukcji emisji dwutlenku węgla podczas dochodzenia do neutralności inwestuje w pełną elektryfikację. Dzięki nowym technologiom produkcji oraz zastosowaniu czystych, odnawialnych źródeł energii, fabryki mają stać się bezemisyjne tak jak produkowane w nich samochody.

Japończycy gotowi do wprowadzenia całkowicie neutralnej dla środowiska gamy modelowej w Europie Zachodniej w 2035 roku, widzą w autach typu BEV kluczowy sposób na lepszy transport dla wszystkich, dający swobodę poruszania się, bezpieczeństwo i radość z jazdy.

Elektryczna Toyota bZ4X
Elektryczna Toyota bZ4X Fot. Jayson Fong

Elektryfikacja europejskiej floty

Według prognoz kierownictwa firmy Toyota Motor Europe, do 2025 roku w Unii Europejskiej i innych krajach Europy Zachodniej zelektryfikowane pojazdy będą stanowić 90 proc. sprzedaży Toyoty, z czego co najmniej 10 proc. będą stanowiły auta bezemisyjne. Do końca dekady wartości te będą wynosić odpowiednio 100 proc. zelektryfikowanych samochodów, w tym 50 proc. aut z zerową emisją lub nawet więcej, jeśli pozwoli na to popyt i rozwój infrastruktury. Natomiast do 2035 roku celem Toyoty jest 100-procentowa eliminacja emisji CO2 z nowych pojazdów w Europie, a na wybranych rynkach nawet wcześniej.

W kolejnej dekadzie po 2030 roku przewidujemy dalszy wzrost zapotrzebowania na bezemisyjne samochody. Toyota będzie gotowa do osiągnięcia 100-procentowej bezemisyjności nowych samochodów w Europie Zachodniej do 2035 roku, przy założeniu, że do tego czasu powstanie w regionie wystarczająca infrastruktura ładowania samochodów na baterie i stacji tankowania aut na wodór. Liczymy też, że wzrośnie w Europie udział odnawialnych źródeł energii do wymaganego poziomu

– powiedział Matt Harrison, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.

Elektryczna Toyota bZ4X
Elektryczna Toyota bZ4X Fot. Jayson Fong

Przełomowa platforma eTNGA

Pierwszym modelem z linii bezemisyjnych aut elektrycznych bZ – Beyond Zero, jest Toyota bZ4X. Skąd wzięła się ta nazwa? Znaki są zwyczajnymi skrótami – litery bZ oznaczają Beyond Zero, liczba 4 odnosi się do segmentu (4 to samochód średniej wielkości), zaś za literą X kryje się rodzaj nadwozia SUV/crossover.

Toyota bZ4X jest SUV-em średniej wielkości, opartym na platformie podwoziowej e-TNGA, przeznaczonej specjalnie dla aut elektrycznych zasilanych bateriami. Moduł baterii jest integralną częścią podwozia i znajduje się pod podłogą, co pozwoliło osiągnąć niski środek ciężkości oraz idealny balans masy pomiędzy przodem i tyłem. Architektura integrująca baterie ze strukturą samochodu ma wpływ również na zwiększenie sztywności nadwozia.

Platforma ta funkcjonuje na zasadzie motoryzacyjnych klocków, które można przestawiać w celu tworzenia nowych samochodów. Jest modułowa i może być łatwo zaadaptowana do aut o różnych wielkościach i rodzajach. Takie ułatwienie pozwoli konstruktorom przyspieszyć proces projektowania kolejnych modeli. Dlatego bZ4X to dopiero początek drogi ku pełnej elektryfikacji. Toyota do 2025 roku planuje wprowadzić na europejski rynek przynajmniej 10 aut w pełni elektrycznych.

Platforma eTNGA dla samochodów elektrycznych
Platforma eTNGA dla samochodów elektrycznych Fot. Toyota

Pojemna bateria i szybkie ładowanie

Litowo-jonowa bateria trakcyjna jest złożona z 96 ogniw. Ma pojemność 71,4 kWh i jest stale utrzymywana w optymalnej temperaturze przez system ogrzewania i chłodzenia, nieustannie monitorujący baterię pod kątem nieprawidłowości i zużycia. Podłączenie do szybkiej ładowarki o mocy 150 kW pozwala naładować baterię do 80 proc. w 30 minut, przy przeciętnej temperaturze powietrza. Bateria może pracować w temperaturach od -30 do +60 stopni Celsjusza. Naładowanie baterii do 100 proc. z wykorzystaniem domowego gniazda 230 V/32 A zajmie około 9,5 godziny. Początkowo bZ4X będzie dostępny z ładowarką pokładową o mocy 6,6 kW, którą w późniejszym czasie zastąpi mocniejsza o mocy 11 kW. Przestrzeń na wożenie kabli do ładowania wygospodarowano pod podłogą bagażnika.

Zaawansowana konstrukcja baterii jest wynikiem ponad 25-letnich doświadczeń Toyoty w doskonaleniu technologii zelektryfikowanych samochodów. Fabryczna gwarancja na baterie obejmuje 8 lat, z limitem przebiegu do 160 000 km. Gwarancja trwałości akumulatora została określona na poziomie 70 procent po 10 latach i pokonaniu 1 miliona kilometrów. Ochronę zapewnia program Extended Battery Care pod warunkiem dokonywania corocznego przeglądu baterii.

Mieszkańcy fińskiego miasta będą mogli wypożyczać elektryki na... kartę biblioteczną. Zdjęcie ilustracyjne.
Mieszkańcy fińskiego miasta będą mogli wypożyczać elektryki na... kartę biblioteczną. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Toyota

Optymalna moc i napęd na cztery koła

Siłą Toyoty bZ4X jest zastosowany napęd. Auto występuje w dwóch wersjach – z napędem na przód i na cztery koła. W konsoli centralnej zamiast tradycyjnej dźwigni zmiany biegów jest pokrętło. Silnik napędzający przednie koła ma moc 204 KM i 265 Nm, i pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,5 s. Taki SUV według danych homologacyjnych (procedura WLTP) może przejechać w cyklu mieszanym do 516 km po naładowaniu baterii do pełna, zużywając średnio 14,3 kWh/100 km. Auto z dwoma 109-konnymi silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 218 KM i 336 Nm osiąga pierwsze 100 km/h w 6,9 s. Napędzany przez obie osie SUV pokonuje do 470 km przy średnim zużyciu energii wynoszącym 15,8 kWh/100 km wg pomiaru WLTP.

W Toyocie bZ4X debiutuje zupełnie nowy system napędu na cztery koła XMODE, oparty na współpracy niezależnych silników elektrycznych montowanych przy przedniej i tylnej osi. Rozwiązanie to gwarantuje przyczepność i bezpieczeństwo w codziennej jeździe przy zmiennych warunkach pogodowych. Możliwości terenowe bZ4X są wiodące w klasie. Kierowca może wybrać różne tryby pracy systemu XMODE, by dopasować je do jazdy po śniegu i błocie.

Funkcja Grip Control umożliwia jazdę w bardzo trudnych warunkach (do 10 km/h) i pozwala skupić się na kierowaniu. Przy zjeździe w dół kierowca może skorzystać dodatkowo z systemu wspomagającego zjazd ze wzniesienia. W budowie podwozia z przodu wykorzystano kolumny MacPhersona, a z tyłu zawieszenie z podwójnymi wahaczami. Klasyczny układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem dopasowuje poziom asysty do prędkości.

Elektryczna Toyota bZ4X
Elektryczna Toyota bZ4X Fot. Toyota

Przestronna kabina

Cicha praca napędu elektrycznego oraz dobre izolowanie kabiny od świata zewnętrznego powodują, że we wnętrzu panuje spokój. Komfortowa przestrzeń jest 5-osobowa, a obszerny bagażnik zmieści 452 litry ładunku. Pasażerowie na tylnych siedzeniach mają dużo miejsca na nogi, co jest zasługą płaskiej podłogi i rozstawu osi mierzącego 2850 mm (to o 160 mm więcej niż w modelu RAV4). Przestrzeń na nogi z tyłu jest porównywalna z autami o segment większymi.

W projekcie wnętrza zastosowano miękkie materiały na desce rozdzielczej i satynowe detale. W zależności od wersji tapicerka jest materiałowa, materiałowa z elementami skóry syntetycznej lub skórzana w kolorze jasnym, lub ciemnym. Opcjonalnie można wybrać szklany dach panoramiczny lub dach z bateriami słonecznymi, podczas jazdy służącymi do zasilania urządzeń pokładowych, a przez to zmniejszenia obciążenia głównej baterii, dostarczającej energię niezbędną do jazdy. Na postoju fotowoltaika doładowuje baterię trakcyjną,  wydłużając zasięg maksymalnie o 11,7 km dziennie.

Elektryczna Toyota bZ4X
Elektryczna Toyota bZ4X Fot. Toyota

Duże ekrany i rozbudowane multimedia

Najnowsze technologie multimedialne zapewniają informacje, rozrywkę i usługi podnoszące komfort oraz bezproblemową łączność i wiele metod komunikacji z samochodem. Aktualizacje oprogramowania odbywają się bezprzewodowo. Panele sterujące funkcjami pojazdu umieszczono wokół konsoli centralnej i zaprojektowano tak, by były czytelne i proste w obsłudze.

Główny ekran dotykowy w zależności od wersji może mieć przekątną 8" lub 12". Kolejny wyświetlacz 7-calowy, na którym prezentowane są najważniejsze komunikaty dla kierowcy, umieszczono nad kierownicą, ułatwiając ich szybkie odczytanie. W 2023 roku pojawi się dostępny na życzenie system steer-by-wire pozwalający zrezygnować z tradycyjnej, okrągłej kierownicy, zastępując ją nowym wolantem o specjalnie opracowanym kształcie.

Dotykowy ekran systemu multimedialnego w Toyocie bZ4X
Dotykowy ekran systemu multimedialnego w Toyocie bZ4X Fot. Jayson Fong

Trzecia generacja Toyota Safety Sense

Elektryczny SUV został standardowo wyposażony w najnowocześniejszy zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE, w obszar którego wchodzi trzecia generacja Toyota Safety Sense. Systemy chronią przed wypadkami, ograniczają skutki kolizji i wspomagają kierowcę w wykonywaniu manewrów w wielu różnych sytuacjach – czy podczas parkowania na zatłoczonej ulicy, czy też jazdy po mieście lub autostradzie. Zaawansowane technologie zostały tak zaprojektowane, aby chronić wszystkich na pokładzie, a także innych użytkowników dróg, pomagając Toyocie w osiągnięciu celu wyeliminowania wypadków z ruchu drogowego.

Nowoczesna, ekonomiczna, praktyczna, bezpieczna, o wyjątkowych właściwościach jezdnych i przede wszystkim ekologiczna. Taka jest Toyota bZ4X. To prawdziwy samochód XXI wieku, który pokazuje, w jakim kierunku zmierza Toyota.

Więcej o: