Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych poinformowało o wypowiedzeniu umowy dwustronnej z białoruskim i rosyjskim biurem. To oznacza, że 31 maja 2023 roku o godzinie 23:59 przestaną obowiązywać w tych krajach Zielone Karty wystawione przez polską organizację w Polsce, a także ich rosyjskie i białoruskie odpowiedniki.
Więcej informacji na temat Zielonej Karty znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Umowy potwierdzające wzajemne respektowanie polis w ramach Zielonej Karty zostały również rozwiązane przez wszystkie kraje z Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarię.
Kierowcy przekraczający granicę tych państw od 1 czerwca 2023 roku będą musieli wykupywać dodatkowe, lokalne ubezpieczenie, które będzie obowiązywać wyłącznie na terenie Rosji i Białorusi. W pozostałych krajach będących sygnatariuszami tego porozumienia wszystkie dotychczasowe zasady będą nadal obowiązywać.
Polscy kierowcy mogą się poruszać po terenie 27 państw należących do Unii Europejskiej bez Zielonej Karty. Krajowe ubezpieczenie jest również uznawane w takich państwach jak Andora, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Gibraltar, Islandia, Lichtenstein, Monako, Norwegia, San Marino, Serbia, Szwajcaria, Wielka Brytania, Wyspa Man, Wyspy Normandzkie, Wyspy Owcze. W przypadku zdarzenia drogowego wystarczy wtedy okazać umowę zawarcia OC.
Wybierając się na wakacje do Albanii, Azerbejdżanu, Białorusi, Iranu, Izraela, Macedonii Północnej, Maroko, Mołdawii, Rosji, Tunezji, Turcji i Ukrainy kierowcy muszą być wyposażeni w Zieloną Kartę. W innym wypadku będą musieli wykupić na miejscu lokalne ubezpieczenie OC. Bardzo często takie punkty są zlokalizowane na granicy.
O Zieloną Kartę można wnioskować po zawarciu umowy o polisę OC. Większość towarzystw ubezpieczeniowych wystawia ten dokument praktycznie od ręki za darmo lub za kilkudziesięciozłotową opłatą. Jednak warto sprawdzić zasady wydawania Zielonej Karty odpowiednio wcześniej przed wyjazdem.