Rosyjski AwtoWAZ ma nowego prezesa. Jest byłym członkiem rządu Putina

Kilka tygodni temu koncern Renault wycofał swoje udziały ze spółki AwtoWAZ, motoryzacyjnego giganta z Rosji, produkującego samochody marki Łada. W związku z tą decyzją nastąpiła zmiana na stanowisku prezesa.

Jeszcze do niedawna w rękach Renault znajdowało się prawie 68 procent akcji AwtoWAZ, a od zeszłego roku prezesem firmy był Francuz – Nicolas Maure. Po rosyjskiej agresji na Ukrainę Renault dość długo zastanawiało się nad wycofaniem z Rosji, ale w końcu francuski koncern podjął jedyną słuszną decyzję, choć koszt tej operacji był naprawdę spory.

Więcej informacji na temat rynku motoryzacyjnego w Rosji znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Nieoficjalnie mówi się, że AwtoWAZ został sprzedany za symbolicznego rubla rosyjskiemu Centralnemu Instytutowi Badań i Rozwoju Motoryzacji. Sześcioletnia umowa zawiera opcję odkupu aktywów wycenianych w momencie sprzedaży na 2,2 mld euro.

Kim jest nowy prezes AwtoWAZ?

Wycofanie francuskiego kapitału oznaczało konieczność powołania nowych władz firmy. Prezesem i dyrektorem spółki AwtoWAZ został Maksym Sokołow, który w latach 2012-2018 piastował funkcję ministra transportu w Rosji. Na fotel prezesa został powołany w poniedziałek.

Zobacz wideo

Nowy szef ma trudne zadanie przed sobą. Musi uratować firmę oraz etaty 45 tys. pracowników. W międzyczasie sprzedaż rosyjskich samochodów spadła aż o 78 procent, a fabryka od kilku tygodni stoi bez perspektywy szybkiego powrotu do normalnego funkcjonowania.

Spółka nie ma możliwości wznowienia produkcji, ponieważ z powodu wojny nie dysponuje niezbędnymi komponentami, które wcześniej trafiały od dostawców z Francji oraz innych krajów zachodnich.

W zakładach AwtoWAZ oprócz modeli Łady produkowano również samochody marki Renault i Dacia przeznaczone na wschodnie rynki. Renault było również właścicielem zakładu produkcyjnego w Moskwie, który został sprzedany władzom miasta.

Reaktywacja marki Moskwicz

Mer Moskwy zamierza reaktywować i produkować w tym miejscu samochody marki Moskwicz. Nie poinformowano jeszcze na temat szczegółów tej operacji. Jedno jest pewne – w najbliższym czasie rosyjski przemysł motoryzacyjny czekają trudne chwile. Niewykluczone, że niebawem z fabryk zaczną wyjeżdżać samochody z rozwiązaniami sprzed kilku dekad.

Więcej o:
Copyright © Agora SA