Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl
GDDKiA postanowiło sprawdzić co się dzieje z trasą S12. A dzieje się sporo. Na etapie przygotowań jest ok. 230 km tej trasy.
Zacząć należy jednak od obwodnicy Chełma w woj. lubelskim, która to wchodzi w skład S12-ki. W kwietniu został złożony do Wojewody Lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Roboty budowlane rozpoczną się po jej uzyskaniu.
Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, czterech węzłów drogowych oraz 15 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów w ciągu drogi ekspresowej. Trasa przebiegnie nowym śladem i ominie miejscowość od strony północnej. Planowany termin zakończenia inwestycji to 2025 r.
Jednak poza obwodnicą Chełma w fazie przygotowania są jeszcze inne fragmenty trasy S12.
Droga ekspresowa ma łączyć się z autostradą A1 na południe od Piotrkowa Trybunalskiego i biec przez Sulejów oraz Opoczno w kierunku Radomia. Długość drogi ekspresowej S12 na terenie województwa łódzkiego to ok. 61 km. Trasa ta łączy się dokumentami z przygotowywaną trasą S74. Wszystkie dokumenty powinny być gotowe do 2024 r.
Przygotowywana jest również dokumentacja dla kolejnych 108 km drogi ekspresowej S12 od granicy woj. mazowieckiego i łódzkiego do Radomia i dalej do obwodnicy Puław w woj. lubelskim.
Dla odcinka na zachód od Radomia, w październiku 2021 r. wydano decyzję środowiskową (DŚU). Przyszła trasa długości ok. 41,3 km przebiega przez teren gmin Gielniów, Przysucha (gm. wiejska), miasto Przysucha, Wieniawa, Wolanów i Orońsko. Droga na tym odcinku będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dostępność do niej odbywać się będzie poprzez trzy węzły: Gielniów, Przysucha i Wieniawa.
Natomiast na wschód od Radomia wybrany został wariant o długości ok. 67 km, który przebiega przez teren gmin Orońsko, Kowala, Skaryszew, Gózd, Tczów, Zwoleń, Przyłęk, Policzna i Puławy. Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez siedem węzłów: Radom Południe, Radom Kowala, Radom Skaryszew, Tczów, Zwoleń, Czarnolas i Puławy Zachód (dawniej Bronowice).
W przygotowaniu są również trzy odcinki S12 w woj. lubelskim, tj. Piaski - Dorohucza, Dorohucza - Chełm i Chełm - Dorohusk, o łącznej długości ok. 61 km.
Pierwszy odcinek (ok. 13 km) połączy koniec istniejącej trasy S12/S17 na węźle Piaski Wschód z węzłem Dorohucza. Trasa przebiegać będzie przez tereny gmin Piaski i Trawniki w powiecie świdnickim.
Drugi odcinek, który będzie miał około 25 km długości, powstanie na terenie gminy Trawniki w powiecie świdnickim oraz gmin Siedliszcze i Chełm w powiecie chełmskim.
Trzeci z odcinków, ok. 23-kilometrowy, w powiecie chełmskim (w gminach Chełm, Kamień i Dorohusk) połączy koniec planowanej obwodnicy Chełma (węzeł Chełm Wschód) z przejściem granicznym w Dorohusku.
Trasa w całości przebiegać będzie po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny wysoce zurbanizowane i cenne przyrodniczo.