Miliony aut zagrożone atakiem hakerskim. Poważna luka w technologii Bluetooth

Eksperci od cyberbezpieczeństwa wykryli lukę w technologii BLE (Bluetooth Low Energy), która w łatwy sposób pozwala odblokować zamki w samochodzie, a następnie uruchomić silnik. Hakerzy mogą przejąć całkowitą kontrolę nad pojazdem.

Brytyjska firma NCC Group specjalizująca się w tematach związanych z cyberbezpieczeństwem poinformowała, że ogromna liczba samochodów na całym świecie może być podatna na zupełnie nowy atak hakerski. Wykorzystuje on niedawno odkrytą lukę w technologii BLE (Bluetooth Low Energy).

Więcej ciekawostek ze świata motoryzacji znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Ta technologia jest często stosowana w urządzeniach umożliwiających zdalny dostęp do pojazdu – np. poprzez kluczyk elektroniczny lub telefon komórkowy. Rozwiązanie powstało kilka lat temu z myślą o mniej zaawansowanych rozwiązaniach, ale jego dostępność i popularność spowodowała, że z sukcesem przyjęła się również w branży motoryzacyjnej.

Zobacz wideo

Eksperci od zabezpieczeń przeprowadzili badania na samochodzie marki Tesla. Amerykański producent umożliwia bowiem właścicielom auta wykorzystywać telefon komórkowy jak kluczyk - do otwierania, uruchamiania i zdalnej obsługi pojazdu.

Badacze sprawdzili, że wystarczy przechwycić sygnał z urządzenia za pośrednictwem przekaźnika podłączonego do laptopa i stworzyć wirtualny łącznik pomiędzy samochodem a urządzeniem. Dzięki temu można uzyskać pełną kontrolę nad pojazdem.

Ta metoda działa bardzo podobnie do kradzieży na tzw. walizkę, gdzie sygnał z kluczyka jest wzmacniany i klonowany przez specjalne urządzenia. Specjaliści podkreślają, że nowy problem związany z technologią BLE może dotyczyć każdego producenta, który oferuje wspomnianą wyżej funkcję.

Jednocześnie podkreślają, że jeszcze nie opracowano rozwiązania, które zapewniłoby stuprocentową ochronę przed takim rodzajem ataku. Najpewniejszym rozwiązaniem będzie po prostu wyłączenie łączności Bluetooth w telefonie i wykorzystywanie klasycznych rozwiązań do odblokowania samochodu.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.