Więcej na temat dobrych nawyków drogowych przeczytasz w serwisie Gazeta.pl.
Pojęcie pojazdu uprzywilejowanego jest konieczne w polskim systemie prawnym. W przeciwnym razie nie dałoby się przypisać znamion pierwszeństwa samochodom należącym do policji, straży pożarnej czy pogotowia, które właśnie jadą, aby ratować ludzkie życie i zdrowie. Tylko czy kierowcy wiedzą jak ustępować pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym? Przypomnijmy tą kwestię.
Sposób zachowania się kierowców w razie pojawienia się pojazdu uprzywilejowanego na drodze określa art. 9 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Stwierdza on wyraźnie, że podstawowym obowiązkiem kierowców jest ułatwienie przejazdu karetce, straży pożarnej czy policji na sygnałach. Czasami ułatwienie to będzie zatem polegać na zredukowaniu prędkości i zjechaniu do prawej krawędzi jezdni, czasami na zrobieniu tzw. korytarza życia, a czasami zjechaniu z drogi i zatrzymaniu się. Poza tym warto pamiętać o tym, że w terenie zabudowanym nie można wyprzedzać pojazdu uprzywilejowanego.
Jak utworzyć korytarz życia? Kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem muszą zjechać do lewej krawędzi jezdni, a poruszający się pozostałymi pasami – na prawą stronę, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym.
Nieprawidłowe zachowanie w stosunku do pojazdów uprzywilejowanych jest zagrożone mandatem karnym. Ile będzie on wynosił? Wszystko zależy od tego, jakie wykroczenie popełni kierowca. A więc:
Dla przypomnienia warto opowiedzieć o dwóch jeszcze aspektach. Jaki samochód można uznać za pojazd uprzywilejowany? Nie jest nim każdy radiowóz policji, wóz strażacki czy karetka. Aby otrzymały one status pojazdu uprzywilejowanego, powinny:
Czy pojazd uprzywilejowany ma pierwszeństwo? Kierowcy powinni ułatwić mu przejazd. A to jeszcze nie oznacza pierwszeństwa. Pojazdu uprzywilejowane de facto nadal muszą stosować się do przepisów o ruchu drogowym. Będą miały zatem pierwszeństwo przede wszystkim wtedy, gdy wynika to z zasad ruchu drogowego – bo np. wjeżdżają na skrzyżowanie z drogi, dla której nadawany jest sygnał zielony. W pozostałych przypadkach pierwszeństwa nie mają. W efekcie na czerwonym świetle pojadą jako pierwsze tylko wtedy, gdy auta jadące po drodze z sygnałem zielonym, pierwszeństwa ustąpią.