Wielkie odrodzenie Fiata. Nadchodzi następca Punto oraz nowe wcielenie 500 i Pandy

Włoska marka przygotowuje się do największych zmian od ponad dekady. W gamie modelowej pojawią się nowe miejskie, a do tego zelektryfikowane modele. Zobaczymy wśród nich następcę Punto, a także nowe wcielenia modelu 500 i Panda.

Fiat konsekwentnie przespał ostatnią dekadę, ale po wejściu do Grupy Stellantis włoska marka w końcu złapała wiatr w żagle. Najnowsze zapowiedzi sugerują, że gama modelowa powiększy się nawet do dziesięciu modeli - czterech lekkich aut dostawczych, modelu Strada dostępnego w Ameryce Południowej oraz pięciu samochodów produkowanych globalnie.

Więcej informacji na temat nowych modeli znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Kilka dni temu szef marki, Olivier Francois, zdradził plany na następne lata. Wiadomo już, że dwa zupełne nowe modele zostaną zaprojektowane pod wpływem konceptu Centoventi zaprezentowanego w 2019 roku.

Aktualna gama modelowa Fiata opiera się w zasadzie na trzech modelach: 500, Tipo, 500X i Panda. Zgodnie z zapowiedziami szefa włoskiej marki, dwa ostatnie samochody z listy zostaną w najbliższym czasie zastąpione, ale nie doprecyzowano, czy będzie to nowa generacja, a może zupełnie nowy model.

Na pewno Fiat chce mocniej wypełnić segment B – w tym segmencie chce jeszcze wprowadzić hatchbacka i crossovera. W tej chwili dostępny jest tylko model 500X, który nie jest już zbyt konkurencyjny.

Następca Punto

Na dobry początek zadebiutuje auto o nadwoziu hatchback, które będzie naturalnym rywalem dla Peugeota 208 i Opla Corsy, budowanych w ramach jednej grupy. Samochód otrzyma zupełnie nową nazwę i będzie oparty na platformie CMP, tak jak wymienione wyżej modele. Można zatem uznać, że kariera Punto, który był oferowany przez ćwierć wieku w trzech odsłonach, została definitywnie zakończona.

Auto będzie dostępne z napędem hybrydowym lub elektrycznym. Włosi mają wielkie ambicje, żeby do 2027 roku w pełni zelektryfikować swoją gamę. Producent chce być pierwszą marką, która zaoferuje przystępne cenowo modele z silnikami elektrycznymi. Fiat ma być tańszym odpowiednikiem Tesli.

Zobacz wideo

Nie jest do końca jasne, czy następca Punto skorzysta z rozwiązania stosowanego w elektrycznej wersji modelu 500. Miejski samochód jest zasilany jednostką o mocy 117 KM, a energię zapewnia akumulator o pojemności 42 kWh. Drugim rozwiązaniem jest zapożyczenie napędu z bliźniaczych modeli e-208 i Corsa-e. Wykorzystują one silnik o mocy 136 KM i akumulator o pojemności 50 kWh.

Nowa Panda i 500

Z gamy modelowej Fiata na pewno nie zostaną usunięte modele 500 i Panda. Dwie ikony włoskiej motoryzacji cały czas radzą sobie całkiem dobrze na rynku. Do tego stopnia, że napędzany prądem Fiat 500 był w styczniu najlepiej sprzedającym się modelem elektrycznym w Niemczech. Szef Fiata zauważył, że pomiędzy 500 a 500X jest jeszcze potencjał na dodatkowy model.

Panda również doczeka się gruntownych zmian, ale zachowa swoje mocne strony – design samochodu będzie minimalistyczny, a całość zachowa swoją praktyczność i DNA. Niewykluczone, że przyszła generacja będzie mocno zainspirowana koncepcyjnym modelem Centoventi. Podobno oba projekty są już podobno w bardzo zaawansowanym stadium.

Pozostaje czekać na kolejne doniesienia z Turynu.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.