Więcej na temat środków transportu osobistego przeczytać możesz również w serwisie Gazeta.pl.
Polskie prawo nie zawsze nadąża za nowinkami technologicznymi. Przykład? Idealny dotyczy hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. Gdy w kraju pojawił się boom na nie, przepisy nie znały nawet takiego pojęcia. A to doprowadziło do prawdziwego paradoksu. Kierujący hulajnogą elektryczną był bowiem traktowany w ruchu drogowym jak... pieszy. Miał dokładnie takie same prawa. Sytuacja uległa zmianie w styczniu 2021 roku. To wtedy pojawiły się przepisy regulujące kwestię nowych środków transportu.
Nowe przepisy określają m.in. czym jest hulajnoga elektryczna. To w ich głos "pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe". I to jest jakby oczywiste. Jaką hulajnogą można jeździć w Polsce? To zależy kiedy pojawiła się w sprzedaży. Gdy została wprowadzona do obrotu przed 1 stycznia 2022 roku, zasad żadnych nie ma. Jeżeli trafiła do Polski po 31 grudnia 2021 roku, nowelizacja przepisów stawia przed nią szereg wymogów.
Drugie z zasadniczych pytań brzmi: jakie uprawnienia trzeba mieć, aby jeździć hulajnogą. Po pierwsze na hulajnodze na drodze publicznej nie może jeździć osoba w wieku poniżej 10 lat. Po drugie osoba w wieku od 10 do 18 lat do jazdy na hulajnodze elektrycznej konieczne jest posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Po trzecie osoba w wieku powyżej 18 roku życia nie potrzebuje żadnych dokumentów do prowadzenia. Wystarczy jej dowód osobisty.
No dobrze, ale co z hulajnogą elektryczną i dzieckiem młodszym niż 10 lat? Osoby takie będą mogły poruszać się hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania i to też pod opieką osoby dorosłej.
Nowe przepisy obowiązujące od 2021 roku i dotyczące jazdy na hulajnodze elektrycznej określają nie tylko uprawnienia do kierowania. Określają też zasady ruchu. O czym należy pamiętać?