Produkcja Łady zatrzymana. Sankcje uderzają w "rosyjską dumę motoryzacji"

Produkcja "rosyjskiej dumy motoryzacji" została wstrzymana na kilka dni. Wszystko przez sytuację polityczną w Europie, sankcje gospodarcze i problemy z dostępnością podzespołów.

Coraz ostrzejsze sankcje dotykające finansów, handlu i transportu wymuszają na rosyjskich firmach dostosowania się do nowej, dużo trudniejszej rzeczywistości. Firmy z powodu obostrzeń pracuje na dużo niższych obrotach lub wstrzymuje działalność. Przedsiębiorstwa z zagranicznym kapitałem jedno po drugiej zawieszają lub zamykają działalność.

Więcej informacji na temat branży motoryzacyjnej znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Praktycznie wszyscy europejscy producenci samochodów zawiesili działalność w Rosji. Okazuje się, że nawet lokalna Łada ma ogromne trudności z utrzymaniem dalszej produkcji. Jak wynika z najnowszego The Wall Street Journal, spółka AvtoVAZ wstrzymała produkcję w swojej głównej fabryce w Togliatti z powodu braków w dostawach podzespołów.

Pakiet kontrolny w tej spółce posiada koncern Renault, który opiera się na komponentach dostarczanych m.in. z rumuńskiej fabryki. Ponad 20 procent części potrzebnych do produkcji modeli Łady pochodzi spoza Rosji. Oprócz Togliatti duże problemy ma fabryka Łady w Iżewsku, gdzie taśmy produkcyjne zatrzymały się na co najmniej kilka dni.

Zobacz wideo

Eksperci oceniają, że to dopiero początek problemów. Należy się spodziewać kolejnych przerw w dostawach i zatrzymanych taśm produkcyjnych. Jeden z byłych członków zarządu AvtoVAZ w rozmowie z Wall Street Journal zasugerował, że produkcja w fabrykach Łady zatrzyma się ze względu na duże uzależnienie marki od części importowanych z innych krajów.

Na oficjalnej stronie producenta nie ma w tej sprawie żadnego komunikatu, ale agencja TASS podała, że produkcja aut zostanie wstrzymana 5 marca oraz w dniach 9-11 marca 2022 r. Decyzja jest podyktowana brakiem dostępności komponentów elektronicznych. Mimo wstrzymania montażu pracownicy mają otrzymać całość lub część wynagrodzenia za dni przestoju.

Łada jest najpopularniejszą marką w Rosji. W lutym sprzedano tam 22 378 samochodów tej marki, ale wynik jest o 20,8 procent gorszy w porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku. Lokalne media donoszą, że w wyniku problemów z dostawami części najbardziej ucierpiał najpopularniejszy model Grant. To oznacza, że wyniki sprzedaży za marzec kreślą się bardzo pesymistycznie dla koncernu.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.