Wbrew popularnej opinii tramwaj nie zawsze ma pierwszeństwo. Motorniczy musi stosować się do znaków i świateł tak samo jak kierowca samochodu. Choć jest kilka wyjątków, które utrudniają całą sprawę.
3
Fot. Przemek Wierzchowski / Agencja Wyborcza.pl
Otwórz galerięNa Gazeta.pl
REKLAMA
REKLAMA
Tramwaje i rondo. Cztery najważniejsze zasady
Istnieją cztery podstawowe reguły, określające zasady pierwszeństwa tramwajów. Każdą z nich omówimy dokładnie, ale zacznijmy od zapoznania się z podstawami:
REKLAMA
Na skrzyżowaniu równorzędnym tramwaj ma pierwszeństwo. Bez względu na kierunek jazdy, na skrzyżowaniach równorzędnych tramwaj zawsze ma pierwszeństwo (przepuszcza tylko pojazdy uprzywilejowane).
Tramwaj zjeżdżający z ronda zawsze ma pierwszeństwo.
Tramwaj wjeżdżający na rondo nie ma pierwszeństwa. Dzieje się tak w sytuacji, w której przed rondem znajduje się znak "ustąp pierwszeństwa", czyli w zdecydowanej większości przypadków. Warto pamiętać, że jeżeli przed rondem nie umieszczono tego znaku, nie tylko tramwajom trzeba ustąpić pierwszeństwa - samochodom też.
Tramwaje również obowiązuje sygnalizacja świetlna. To ona reguluje zasady pierwszeństwa.
Zobacz wideo Kierowca forda wjeżdża na rondo pod prąd. Zatrzymuje się i zawraca. Policja pokazuje wideo
Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo
Na skrzyżowaniu równorzędnym tramwaj ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża. Kierujący tramwajem nie musi zatem stosować się do reguły prawej ręki.
Na skrzyżowaniu ze znakami, jeśli i tramwaj, i samochód jadą drogą oznaczoną znakiem "droga z pierwszeństwem przejazdu", pierwszeństwo ma tramwaj, niezależnie od tego, z której strony nadjeżdża.
Identyczne zasady panują wtedy, gdy pierwszeństwo tramwaju i samochodu reguluje znak "ustąp pierwszeństwa". Zgodnie z tą regułą w tej sytuacji samochód B musi ustąpić pierwszeństwa tramwajowi. Jeżeli jednak na skrzyżowaniu byłyby światła, to samochód ma pierwszeństwo przed tramwajem.
Na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną, jeśli i samochód, i tramwaj mają zielone światło, jadący na wprost tramwaj ma pierwszeństwo przed skręcającym samochodem bez względu na to, z której strony nadjeżdża. Zasady tej nie stosuje się na rondach z sygnalizacją świetlną.
Na rondzie bez oznaczenia o pierwszeństwie przejazdu tramwaj ma zawsze pierwszeństwo - bez względu na to, czy wjeżdża, czy zjeżdża z ronda. Takie ronda są jednak w Polsce rzadkością. Najczęściej stoją przed nimi znaki "ustąp pierwszeństwa", do których muszą stosować się również tramwaje.
Na rondzie oznaczonym znakami "ustąp pierwszeństwa" i "droga z pierwszeństwem przejazdu" (zdecydowana większość rond w Polsce) tramwaj ma pierwszeństwo opuszczając rondo, ale wjeżdżając na nie musi ustąpić pierwszeństwa samochodom, które się po nim poruszają.
Kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa
Na skrzyżowaniu, na którym pierwszeństwo regulowane jest za pomocą znaków drogowych, motorniczy musi stosować się do znaków ustalających pierwszeństwo przejazdu, zatem jeśli porusza się drogą podporządkowaną, musi ustąpić pierwszeństwa. Ta sama zasada obowiązuje na rondach regulowanych znakami - tramwaj, wjeżdżając na rondo, musi ustąpić pierwszeństwa.
Na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną, w sytuacji gdy tramwaj i samochód mają zielone światło skręcający tramwaj ustępuje pierwszeństwa samochodowi jadącemu na wprost. Zasady tej nie stosuje się na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym.
Podczas wyjeżdżania z zajezdni tramwaj jest włączającym się do ruchu - musi więc ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu drogowego.
Podczas wyjeżdżania z pętli motorniczego obowiązują przepisy dotyczące włączających się do ruchu - musi ustąpić pierwszeństwa.
Tramwaj wjeżdża na rondo
Jeżeli przed rondem nie umieszczono znaku "ustąp pierwszeństwa", to tramwaj ma zawsze pierwszeństwo. W każdej sytuacji.
Jeżeli przed rondem umieszczono znak "ustąp pierwszeństwa przejazdu", to obowiązuje on także tramwaje. Motorniczy musi przepuścić znajdujące się na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym samochody.
Wjeżdżający tramwaj na rondo z sygnalizacją musi czekać na zielone światło. Na rondach z sygnalizacją, to ona decyduje, kto pierwszy wjeżdża na rondo.
Tramwaj zjeżdża z ronda lub skręca na rondzie
Zjeżdżający tramwaj z ronda zawsze ma pierwszeństwo.
Skręcający tramwaj na rondzie bez sygnalizacji, ale ze znakiem "ustąp pierwszeństwa" ma pierwszeństwo.
Tak jak wspomnieliśmy przed chwilą. Tramwaj musi przepuszczać samochody znajdujące się na rondzie, zanim na nie wjedzie. Jednak, kiedy już sam się na nim znajdzie, ma pierwszeństwo i to samochody muszą go przepuścić.
Skręcający tramwaj na rondzie z sygnalizacją ma pierwszeństwo.
Identyczna sytuacja, jak powyżej. Przy wjeździe na rondo tramwaj musi przestrzegać wskazań sygnalizacji. Kiedy już znajdzie się na rondzie, to kierowcy muszą go przepuścić w przypadku skrętu.
Trudno nie pogubić się w przepisach dotyczących pierwszeństwa przejazdu tramwajów - jest w nich mnóstwo odstępstw od ogólnych reguł, a znaki nie wyjaśniają wszystkiego. Zawsze kierujcie się zasadą ostrożności. Jeśli nie jesteście pewni swojego pierwszeństwa, to lepiej poczekajcie. Czasem lepiej po prostu przepuścić tramwaj, niż wjechać motorniczemu prosto na tory.