To te samochody w 2021 r. Polacy oddawali na złom. Mamy pełne dane

Kiedyś Opel i Volkswagen były marzeniem każdego Polaka. Dziś Polacy pojazdy tych właśnie marek najczęściej... złomują! W roku 2021 w sumie wycofanych z eksploatacji zostało blisko 500 tys. aut.

O sytuacji na polskim rynku motoryzacyjnym szerzej opowiadamy też w serwisie Gazeta.pl.

W roku 2021 z Centralnej Ewidencji Pojazdów zniknęło dokładnie 485 515 samochodów osobowych. Takie dane podaje instytut SAMAR. Wynik jest o 19,8 proc. wyższy niż w roku 2020, ale nadal niższy niż w rekordowym roku 2018. To wtedy po raz pierwszy w historii rodzimej motoryzacji na złom trafiło więcej niż pół miliona pojazdów. Jakie marki zasłużyły na miano króli złomowisk? Tu spore zaskoczenie. Pierwsza lokata przypadła Oplowi, a druga Volkswagenowi. Jeden z niemieckich znaczków pojawił się na masce ponad 130 tys. złomowanych aut – a to blisko 30 proc. ogólnego wyniku.

Zobacz wideo Powierzchnia wyłączona taka kusząca. Jedno skrzyżowanie, wielu kierowców, te same błędy

Najczęściej złomowane marki aut w Polsce w roku 2021:

  • Opel - 74 143 szt.
  • Volkswagen - 64 211 szt.
  • Fiat - 52 526 szt.
  • Renault - 48 465 szt.
  • Ford - 43 780 szt.
  • Audi - 21 519 szt.
  • Daewoo - 21 369 szt.
  • Peugeot - 21 001 szt.
  • SEAT - 16 588 szt.
  • Skoda - 15 545 szt.

Ciekawostka? O ile na przełomie XX i XXI wieku samochody Daewoo stanowiły koloryt rynku i pokazywały, że Polacy chętnie kupują koreańskie auta, o tyle dziś Matiz, Lanos czy Tico stają się coraz rzadszym widokiem na ulicach. I zjawisko to będzie potęgowane. W roku 2021 z dróg zniknęło dokładnie 21 369 aut wyprodukowanych przez tą firmę.

Jedno na sześć aut trafiających na złom to... Astra!

Instytut SAMAR przygotowując analizę przygotował nie tylko ranking marek, ale i modeli. A z tego jasno wynika, że w roku 2021 Polacy najczęściej złomowali – i tu kolejne zaskoczenie – Astry i Golfy! Dopiero na trzeciej pozycji pojawia się Fiat z modelem Seicento, a na czwartej Ford z modelem Focus. A to nie koniec ciekawych statystyk. Bo okazuje się, że aż 67,6 proc. pojazdów wyrejestrowanych w roku 2021 było napędzanych silnikami benzynowymi. Co więcej, aż 99 proc. z nich pochodziło od osób prywatnych. Firmy odpowiadały za zaledwie 1 proc. złomowań.

Plotki, plotki i plotki. Te modele mogą niedługo zniknąć. Od Mondeo po PassataPlotki, plotki i plotki. Te modele mogą niedługo zniknąć. Od Mondeo po Passata

Najczęściej złomowane marki aut w Polsce w roku 2021:

  • Astra - 30 915 szt.
  • Golf - 23 976 szt.
  • Seicento - 17 683 szt.
  • Focus - 17 203 szt.
  • Corsa - 17 201 szt.
  • Passat - 16 929 szt.
  • Vectra - 15 669 szt.
  • Polo - 14 644 szt.
  • Punto - 13 995 szt.
  • Mondeo - 12 134 szt.

Różnie złomujemy w różnych... województwach. Mazowieckie najgorsze!

Oczywiście warto pamiętać o tym, że tendencja wskazana na terenie całej Polski wcale jeszcze nie oznacza, że równomiernie rozkłada się ona w poszczególnych województwach. Tak nie jest. Największy wzrost złomowań dotyczy województw opolskiego (+35,7 proc.) i pomorskiego (+33,6 proc.). Najniższy wskaźnik osiągnięto – co jest naprawdę ciekawe! – w Polsce centralnej, czyli województwie mazowieckim (+8,7 proc.). To jedyny region w kraju, w którym wynik nie przekroczył pułapu 10 proc. wzrostu.

Złomujemy coraz więcej aut. A to dobrze!

Informacja o dużej ilości złomowanych samochodów w skali całej Polski bez wątpienia jest dobra. Oznacza bowiem, że Polacy przesiadają się do nowocześniejszych samochodów. A dzięki temu park aut eksploatowanych w naszym kraju staje się bardziej ekologiczny, ale też bezpieczniejszy. Tylko warto pamiętać o tym, że nadal mamy sporo do zrobienia w kwestii odmładzania statystycznego auta jeżdżącego w Polsce.

Jak wskazuje ACEA, średni wiek auta jeżdżącego po polskich drogach to nadal 14 lat i 1 miesiąc... Dla porównania w Niemczech to 9,6 roku, Belgii 9,1 roku, Irlandii 8,4 roku, a Luksemburgu zaledwie 6,5 roku.
Więcej o: