Coraz więcej kierowców nie może parkować na chodniku. Chodzi o DMC

Na chodniku nie można parkować zbyt ciężkich aut. I to spory problem. Bo za sprawą nowoczesnej technologii i m.in. baterii, pojazdy mocno tyją. W efekcie dziś przekroczenie bariery 2,5 tony to żaden problem.

O kolejnych wskazówkach dotyczących parkowania wspominamy też w serwisie Gazeta.pl.

Kierowcy bardzo często zastanawiają się nad tym, czy samochody można parkować na chodniku. W sytuacji, w której nie obowiązuje na nim zakaz zatrzymywania się lub postoju, odpowiedź jest oczywista i brzmi tak. To bez wątpienia dobra informacja. Warto jednak pamiętać o tym, że w prawie często jest tak, że pozornie pozytywna wiadomość, w sekundę może się stać negatywną. Nie inaczej jest także w tym przypadku. Co to oznacza? Zanim kierowca zdecyduje się zatrzymać pojazd na chodniku, powinien się upewnić że spełnia wszystkie ustawowe wymogi.

Zobacz wideo Samochód „widmo" zaparkował na przejściu dla pieszych

Parkowanie na chodniku: liczy się odstęp i waga auta!

Chodnik nie musi być oznaczony jako parking. Jeżeli stawialiście na ten pomysł, spudłowaliście. Przepisy w zamian wymagają jednak, aby pieszym zostawić szerokość chodnika wynoszącą co najmniej 1,5 metra, a do tego aby pojazd wystający na jezdnię nie tamował ruchu. Co ważne, Prawo o ruchu drogowym nie stawia większych wymogów co do samego sposobu zatrzymania pojazdu. W efekcie auto można zatrzymać na chodniku zarówno jedną osią, jak i jednym bokiem czy kołami obydwu osi.

Pozostawienie przejścia pieszym i nietamowanie ruchu to niestety nie jedyne wymogi stawiane przed kierowcami. Istnieje bowiem art. 47 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A ten do dość krótkiej listy dopisuje jeszcze jedno obostrzenie. Wagowe tym razem! Na chodniku mogą być parkowane tylko te pojazdy, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 tony. 2,5 tony to dużo? Zajrzyj zatem do dowodu rejestracyjnego większego crossovera, SUV-a czy elektryka. Bo naszym zdaniem w przypadku takiego pojazdu albo niebezpiecznie zbliżysz się do wartości granicznej, albo ją przekroczysz.

2,5 tony DMC to dużo? To będziecie zdziwieni...

Aby przekonać wszystkich niedowiarków, przygotowaliśmy krótką listę modeli, które choć nie wydają się tak duże, okazują się za ciężkie na parkowanie na chodniku. Oto ona:

  • Volkswagen ID.4 z 204-konnym silnikiem i bateria 77 kWh, czyli rozsądny elektryk dla rodziny – DMC 2,66 tony
  • najnowsza Kia Sorento 2.2 CRDi, czyli 204-konny diesel i sporej wielkości SUV – DMC 2,6 tony
  • Volvo XC60 B6 – rodziny go kochają? Nadprogramowe kg też. 314 konny benzyniak ma DMC równe 2,5 tony
  • Renault Espace 2.0 dCi 200 KM jest rodzinne i... ciężkie – DMC 2,55 tony
  • Mitsubishi L200 2.2 diesel, czyli jeden z popularniejszy pick-up`ów, który często zamiast na polu, gości w mieście – DMC 3,01 tony

Znalezienie DMC pojazdu jest proste. Wystarczy wziąć dowód rejestracyjny i sprawdzić wartość wpisaną w rubryce F2. Jeżeli jest wyższa niż 2500 kg, na chodniku parkować nie wolno! W tym punkcie trzeba jednak wspomnieć o wyjątku. Zatrzymanie auta cięższego na chodniku też jest możliwe. Musi on być oznaczony jednak znakiem D-18 "Parking". Tylko ta tablica i wyznaczone miejsce parkingowe kasują wymóg DMC.

Mandat za parkowanie na chodniku auta o DMC powyżej 2,5 tony

Parkowanie zbyt ciężkiego samochodu na chodniku, nie jest ciężkim wykroczeniem. Ustawodawca zatem zastosował mało uciążliwą karę. Właściciel auta lub kierujący otrzyma 100-złotowy mandat. Na tym jednak postępowanie nie zakończy się. Strażnik miejski lub policjant dopiszą bowiem do konta prowadzącego również 1 punkt karny. W sytuacji, w której okaże się, że zaparkowany na chodniku samochód jest zbyt ciężki, ale i utrudnia ruch innym, może zostać odholowany na parking depozytowy.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.