Więcej porad dotyczących parkowania pojazdów znajdziesz też w serwisie Gazeta.pl.
"Prawdziwi kierowcy" zawsze podkreślają, że samochód zaparkowany na skręconych kołach wygląda tak, jakby za jego kierownicą siedział ktoś o niskim poziomie umiejętności. To jednak nie do końca prawda. Bo czasami skręcone koła zostawia się z premedytacją. I taki przypadek pojawia się chociażby wtedy, gdy kierujący ma stare auto z wątpliwie działającym hamulcem ręcznym. Skręcone koła stanowią rodzaj zabezpieczenia. Ustawia się je w kierunku krawężnika przy parkowaniu równoległym – dzięki temu gdyby na postoju na górce puścił ręczny, auto nie stoczy się, a zaprze o krawędź chodnika.
No dobrze, a więc okazuje się, że czasami warto zostawić w zaparkowanym aucie skręcone koła. Mogą uratować pojazd przed kraksą. I gdy sprawa zaczęła już powoli wychodzić na prostą, trafiłem na internetowe fora... Tam dotarłem do dyskusji dotyczącej tego czy zostawienie skręconych kół w samochodzie jest zdrowe dla pompy wspomagania i elementów zawieszenia. I kwestii tej nie mogłem zostawić bez wyjaśnienia, szczególnie że może mieć kolosalne znaczenie dla dzisiejszej w dyskusji. A więc?
Wyjaśniając tą kwestię warto wspomnieć o dwóch rzeczach. Po pierwsze ciężko uwierzyć w to, że producenci zaprojektowali zawieszenie i układ wspomagania w taki sposób, że skręt na postoju powoduje przyspieszone zużycie elementów. Każda pozycja przyjęta przez wahacz czy drążek jest pozycją roboczą (tak samo jak np. jazda na wprost). Pompa wspomagania z kolei nie wie kiedy koła są skręcone, a kiedy nie. Po prostu pompuje płyn w układzie, a po zgaszeniu silnika po prostu przestaje pracować. Poza tym kierowca przecież nie będzie skręcał kół na postoju codziennie i przy każdym parkowaniu, a w wyjątkowych przypadkach...
Po drugie nawet jeżeli skręcone koła miałyby oznaczać wyłącznie przyspieszone zużycie elementów zawieszenia czy pompy, to chyba i tak koszty ich wcześniejszej naprawy byłyby niższe niż koszty związane z usunięciem skutków stoczenia się pojazdu. Auto zjeżdżające z górki i uderzające w przypadkowe przeszkody może bowiem narobić poważnych szkód. Poza tym będzie się nadawać głównie do kasacji.