Nie tylko S2 Ursynów. Polscy kierowcy dostaną niedługo kolejne długie tunele

Pierwsze samochody przejadą dziś Południową Obwodnicy Warszawy, a konkretnie tunelem pod Ursynowem. 2355 metrów brzmi imponująco. Już niedługo imponować będą jednak również i inne tego typu obiekty w Polsce.

O drogach w Polsce opowiadamy również w serwisie Gazeta.pl.

Zobacz wideo Wypadek w tunelu. Kierowca ciężarówki nie zauważył jadącego obok citroena

Tunel na S2 na Ursynowie: 134 kamery wreszcie zobaczą... jeżdżące auta!

Warszawiacy mogą dziś świętować. 20 grudnia 2021 roku jest bowiem pierwszym dniem pracy tunelu pod Ursynowem zbudowanego w ramach kolejnej części obwodnicy i trasy S2. Choć moment oddania obiektu do użytkowania był przekładany kilkukrotnie, może on stanowić powód do dumy i to z trzech powodów. Po pierwsze po prostu zdecydowanie ułatwi życie mieszkańcom stolicy i osobom przejeżdżającym przez Warszawę. Po drugie to niezwykle inteligentny obiekt. 2355-metrowy odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy jest wyposażony w 134 kamery i specjalne czujniki, które 24 godziny na dobę będą obserwować ruch pojazdów.

Analiza ruchu sprawi, ze Centrum Zarządzania Tunelem pozwoli np. na zmianę dopuszczalnej prędkości, wyłączenie niektórych pasów z ruchu czy nawet zablokowanie przejazdu tunelem. Informacje będą się pojawiać na elektronicznych tablicach.

Ursynów najdłuższy. Numer dwa należy do śląskiego S3

Trzecim powodem do dumy jest fakt, że tunel powstały na fragmencie S-dwójki między węzłem Puławska a Warszawa Wilanów to obecnie najdłuższy drogowy przejazd podziemny w Polsce. I na razie obiekt zachowa ten tytuł. Bo choć w Polsce buduje się kilka kolejnych tuneli-gigantów, żaden nie będzie tak długi. Przykład? Idealnym jest przejazd na drodze ekspresowej S3 zlokalizowany w pobliżu miejscowości Stare Bogaczowice na Dolnym Śląsku. Jego budowa rozpoczęła się w roku 2020 i ma się zakończyć w drugiej połowie roku 2023. Długość? 2300 metrów – to o 55 metrów mniej niż tunel na S-dwójce.

To jednak nie koniec, bo w bezpośredniej bliskości pojawi się kolejny tunel – tym razem o długości na poziomie 320 metrów. Budowa obydwu obiektów ma kosztować 1,5 miliarda złotych.

Budowa S3. Powstaje najdłuższy tunelBudowa S3. Powstaje najdłuższy tunel Fot. Mat. prasowe GDDKiA

TunelMaszyna tworząca tunel z Świnoujścia dotarła na wyspę Wolin. Koniec inwestycji za rok

Co z Zakopianką? 2,1 miliarda i 2058 metrów

Jedynka w Warszawie, dwójka na Śląsku, a trójka... w ramach trasy S7 na popularnie zwanej Zakopiance. Tunel wydrążony między Naprawą a Skomielną Białą będzie liczył dokładnie 2058 metrów. Poprowadzone zostaną przez niego dwa pasy ruchu w każdym z kierunków, co zdecydowanie usprawni ruch na drodze do stolicy Tatr. Niestety budowlańcy działający na tym terenie nie mają łatwego zadania. Raz że tunel jest szeroki, a dwa że został poprowadzony przez podłoże skalne. A to sprawia, że choć jest o blisko 250 metrów krótszy od tunelu na S3, będzie od niego zdecydowanie droższy. Inwestycja jest szacowana na 2,1 miliarda złotych.

Tunel na Zakopiance – identycznie jak warszawski rekordzista – walczy z opóźnieniami. Zostanie oddany do użytkowania pewnie w roku 2022. Zmiany są jednak na tyle dynamiczne, że ciężko wyrokować w której części roku.
Więcej o: