Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl
Via Carpatia, czyli trasa S19 jest jedną z kluczowych inwestycji drogowych w naszym kraju. GDDKiA poinformowało, że kierowcy mogą już jeździć kolejnymi trzema odcinkami na tej trasie.
Wspomniane fragmenty to:
Pierwszy z fragmentów został wybudowany przez firmę Strabag oraz Strabag Infrastruktura Południe. Umowa z nimi została podpisana 18 czerwca 2018 r. W ramach zadanie wybudowano dwa węzły drogowe, sześć wiaduktów i sześć przepustów. W sumie ułożono 330 tys. m2 warstw bitumicznych. Jest to równowartość 47 boisk piłkarskich pokrytych warstwą o grubości 10 cm. Wykonano także około 122,5 tys. m3 wykopów i 998,5 tys. m3 nasypów. Jest to równowartość 16 Kopców Kościuszki w Krakowie.
Drugi odcinek wybudował Mostostal Warszawa i Acciona Construcciones. Umowę podpisano 14 listopada 2018 r. W ramach tej współpracy wybudowano trzy wiadukty nad drogą ekspresową, sześć przejść dla zwierząt (dwa górą i cztery dołem), dziewięć przepustów dla celów ekologicznych, a także Miejsca Obsługi Podróżnych Podgórze i Jeżowe.
Ostatni fragment wykonała firma Budimex, z którą podpisano umowę 9 sierpnia 2018 r. W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Jeżowe i Nowa Sarzyna), a także siedem wiaduktów (w tym trzy wiadukty w ciągu dróg bocznych), pięć mostów (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem), przejście dla zwierząt górą, przejście dla zwierząt dołem oraz pięć przepustów o funkcji ekologicznej. Wykonano 526 tys. m3 wykopów, co odpowiada 140 basenom olimpijskim! Natomiast z gruntu wbudowanego w nasypy (1 027 tys. m3) można by wykonać górę o powierzchni boiska piłkarskiego i wysokości 144 m.
Via Carpatia w Polsce będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.