Południowa Obwodnica Warszawy zintegrowana z CZT. Chodzi o tunel pod Ursynowem

GDDKiA poinformowała o utworzeniu na Południowej Obwodnicy Warszawy tzw. CZT, czyli Centrum Zarządzania Tunelem. Centrum działać będzie całą dobę, przez siedem dni w tygodniu.

Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) będzie odpowiedzialne za zarządzanie systemami zamontowanymi w tunelu w ciągu S2 POW. Do niego trafią informacje z czujników i kamer zainstalowanych w obu nawach. Pracownicy Centrum przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, będą kontrolować sytuację w tunelu i dbać o bezpieczeństwo jego użytkowników. W szybkiej identyfikacji potencjalnych zagrożeń i właściwej reakcji wspierać ich będą systemy sterowania, zarządzania bezpieczeństwem i ruchem.

Zobacz wideo Przejazd nowym tunelem pod Ursynowem. GDDKiA opublikowała film

Tunel POW obserwowany przez 130 kamer

Monitoring w tunelu będzie prowadzony za pośrednictwem zaawansowanych i rozbudowanych systemów bezpieczeństwa. W ich skład wejdą liniowe czujniki pożarowe zlokalizowane pod każdym pasem ruchu oraz liczący 130 kamer monitoring wizyjny. Został on wyposażony w funkcję identyfikacji zdarzeń, np. jazdy pod prąd, jak również w funkcję kontrolującą liczbę pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z tunelu.

Oprócz tego na całej długości tunelu (mniej więcej co 125 m) w ścianach zewnętrznych wybudowano nisze z punktami alarmowymi (po 19 nisz w każdej nawie). Każda z nisz wyposażona będzie w telefon alarmowy, dwie gaśnice i koc gaśniczy. Dodatkowo posiadać będzie syrenę alarmową, która będzie pełniła funkcję dźwiękowego systemu ostrzegania.

Tunel południowej obwodnicy Warszawy pod UrsynowemTunel południowej obwodnicy Warszawy pod Ursynowem GDDKiA

Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy zgodny dyrektywą tunelową UE

Dyrektywa tunelowa Unii Europejskiej zawiera opis wymagań bezpieczeństwa, jakie spełnić muszą tunele wchodzące w skład transeuropejskiej sieci drogowej. Zgodnie z tymi zapisami tunel pod Ursynowem wyposażony będzie w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne oraz ewakuacyjne.

W układzie wentylacji zamontowany zostanie system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana będzie widoczność w tunelu, a czujniki będą mogły wykryć i zasygnalizować pożar. Obiekt pod Ursynowem wyposażony będzie w sieć punktów alarmowych oraz system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa.

Południowa Obwodnica Warszawy (POW)POW będzie gotowa w czerwcu? Sprawdzamy status prac na najważniejszej trasie w stolicy

Wzdłuż ścian tunelu zbudowane są chodniki, które w razie potrzeby będą pełniły funkcję ciągów ewakuacyjnych. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.

Najwyższy poziom bezpieczeństwa tunelu pod Ursynowem

GDDKiA podkreśla, że obecnie zaprojektowane i wykonane systemy wyposażenia tunelu zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Działanie telefonów, w tym telefonów alarmowych w tunelu, pozostaje bez wpływu na bezpieczeństwo jego użytkowników. Podstawową rolę w tym zakresie pełnić będzie bowiem grupa wykwalifikowanych pracowników CZT monitorujących całodobowo sytuację w tunelu za pomocą zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i kamer

- czytamy w komunikacie GDDKiA.

Więcej o: