Obecna generacja Skody Fabii ujrzała światło dzienne w roku 2014. I choć model nadal wygląda dość świeżo, czas jego rynkowego życia powoli dobiega do końca. Czesi oficjalnie zaprezentowali następcę, a to oznacza że Fabia III wypadnie z taśm produkcyjnych pewnie jeszcze w roku 2021. Z czym to się wiąże? Przede wszystkim stanowi dobrą informację dla kupujących. Bo modele z ostatnich miesięcy produkcji zawsze są oferowane w atrakcyjnych cenach. Jak atrakcyjnie wygląda cennik w przypadku Skody Fabii z salonu?
W pierwszej kolejności kupujący musi sobie odpowiedzieć na pytanie czy poszukuje samochodu z obecnego rocznika, czy może jest w stanie nabyć Fabię 2020 z jeszcze bardziej atrakcyjną ceną. Jak duża jest różnica? Może ona sięgnąć nawet 5,5 tys. zł. I tak o ile nowa Fabia z obecnego rocznika kosztuje co najmniej 52 650 zł, o tyle za model pochodzący z zeszłego roku zapłacić należy już tylko 47 800 zł. Wersje napędowej? Wszystkie są napędzane benzyną, wszystkie mają 3 cylindry i litr pojemności. Podstawę stanowi motor 1.0 MPI.
Wolnossący benzyniak jest daleki od miana demona prędkości. Moment obrotowy o wartości 95 Nm sprawia, że sprint do pierwszej setki na pokładzie Fabii 1.0 MPI trwa aż 16,4 sek. Dobre informacje? Za 1750 zł kupujący może doposażyć Skodę w instalację gazową Landi Renzo. Po jej montażu hatchback nadal będzie powolny. Z drugiej strony zacznie jeździć za grosze. Zakładając że podawane przez producenta zużycie paliwa na poziomie 6 litrów w cyklu mieszanym jest realne do osiągnięcia, pokonanie 100 km tym autem będzie kosztować nieco ponad 12 złotych.
Alternatywy? Tą stanowi Fabia 1.0 TSI. W tym wariancie silnik otrzymuje nie tylko doładowanie, ale i bezpośredni wtrysk paliwa. A to zasadniczo podwyższa moc i poprawia osiągi. W tym przypadku Skoda ma 95 lub 110 koni mechanicznych. W efekcie czas sprintu do pierwszej setki plasuje się w okolicy 10 sek. Spalanie? Fabia 1.0 TSI w cyklu mieszanym powinna potrzebować nieco ponad 6 litrów benzyny na pokonanie 100 km. Ile kosztuje doładowany hatchback? Cennik startuje od 52 450 zł.
Bazowa wersja Skody Fabii nazywa się Ambition. Jaki poziom wyposażenia oferuje? Kupujący otrzymuje bez żadnej dopłaty czujnik zmierzchu i automatycznie włączane światła, hamulec antykolizyjny, układ wspomagania ruszania na wzniesieniu, pakiet elektryczny, ogrzewane lusterka boczne, radio z kolorowym, 6,5-calowym ekranem dotykowym i bluetooth, komputer pokładowy czy manualną klimatyzację. Standard jest zatem wysoki! A na tym nie koniec, bo na liście opcji pojawiają się atrakcyjne pakiety.
Nabywcy Skody Fabii najczęściej wybierają pakiet Comfort. W jego ramach hatchback otrzymuje 15-calowe felgi aluminiowe, czujniki parkowania z tyłu, światła przeciwmgielne z przodu oraz fotel pasażera z regulacją wysokości. Cena? Dopłata to 1500 zł. Warto jednak dodać, że jeżeli kupujący wybrałby opcje poza pakietem, musiałby dopłacić aż 4600 zł. Kolejną propozycję stanowi pakiet Premium. W tym przypadku Skoda dorzuca radio z dwoma dodatkowymi głośnikami, kamerę cofania oraz skórzaną, wielofunkcyjną kierownicę. Cena? Kierowca płaci 2550 zł, ale otrzymuje wyposażenie warte 4350 zł.
No dobrze, ale która wersja czeskiego hatchbacka jest najpopularniejsza na polskim rynku? Klienci nad Wisłą na ogół kupują Skodę Fabię Ambition z pakietem Comfort napędzaną silnikiem 1.0 TSI o mocy 95 koni mechanicznych. Ile trzeba za takie auto zapłacić w salonie sprzedaży? W przypadku rocznika 2020 - 53 950 zł, a rocznika 2021 - 58 800 zł.