Do 15 sierpnia 2015 roku auta z kierownicą po prawej stronie można było zarejestrować w Polsce tylko po zrobieniu tzw. przekładki, czyli przeniesieniu kierownicy na lewą stronę. Przepisy się jednak zmieniły - obecnie kierownicy nie trzeba przekładać, ale by zarejestrować taki samochód i tak trzeba dokonać w nim pewnych zmian.
By sprowadzony z Wielkiej Brytanii czy Japonii samochód z kierownicą po prawej stronie przeszedł badanie techniczne w Polsce, trzeba dokonać w nim kilku zmian. W świetle przepisów nie trzeba już przekładać kierownicy z prawej na lewą stronę. Zmienić trzeba jednak reflektory, by były przystosowane do ruchu prawostronnego i nie oślepiały innych kierowców. Nowoczesne samochody czasem są wyposażone w funkcję dostosowywania świecenia reflektorów do ruchu prawo- lub lewostronnego, ale w starszych modelach nie znajdziemy takiego rozwiązania.
Należy również zainstalować światło przeciwmgłowe z tyłu po lewej stronie. Warto również przeskalować prędkościomierz z mil na godzinę (mph) na kilometry na godzinę (km/h). Nowoczesne samochody z cyfrowymi wskaźnikami często mają taką opcję w komputerze pokładowym. O tym jak przeliczyć te dane, pisaliśmy w poniższym artykule. Znajdziecie tam również kalkulator jednostek prędkości:
Reasumując - by zarejestrować w Polsce samochód z kierownicą po prawej stronie trzeba:
Koszty takich przeróbek zależą od modelu i od tego jakie części kupimy (nowe czy używane). Przy oszczędnym podejściu modyfikacje powinny kosztować 1-2 tys. zł, choć w przypadku rzadkich modeli kwota ta może być znacznie wyższa.
Sprowadzenie do Polski samochodu z Wielkiej Brytanii wiąże się z kilkoma dodatkowymi opłatami. Przede wszystkim musimy opłacić akcyzę, która wynosi:
Następnie konieczne jest przetłumaczenie dokumentów - dowodu rejestracyjnego i dowodu zakupu auta (faktury lub umowy kupna-sprzedaży). Po przetłumaczeniu dowodu rejestracyjnego wykonujemy pierwsze badanie techniczne w kraju. Jego koszt to 150 zł. Co ciekawe, jeśli auto nie było rejestrowane wcześniej w Polsce, nie musi mieć poprzednich tablic rejestracyjnych - nowe (polskie) dostanie po zarejestrowaniu. Następnie z kompletem dokumentów udajemy się do wydziału komunikacji, gdzie możemy zarejestrować samochód. Koszt rejestracji to 256 zł.
Podstawowe koszty przerejestrowania samochodu sprowadzonego zza granicy w 2021 to:
Tych dokumentów potrzebujesz, by zarejestrować w Polsce samochód z kierownicą po prawej stronie:
Do Polski trafia sporo samochodów sprowadzonych, choć popularność Wielkiej Brytanii w tej kwestii systematycznie maleje. W 2016 r. auta sprowadzone z Anglii stanowiły 15,6 proc. wszystkich samochodów sprowadzonych do Polski, a w 2017 i 2018 roku odpowiednio 13,99 i 9,31 proc. Japonia jest jeszcze mniej popularna, przede wszystkim za względu na wysokie koszty transportu do Europy.
Dlatego większość aut z kierownicą po prawej stronie, które znajdują się w Polsce, to samochody pasjonatów. Najczęściej są to modele niszowe, które nie zawsze miały swoje europejskie odpowiedniki (np. Nissan Skyline R34). Zdarzają się oczywiście przypadki sprowadzenia samochodu np. z Wielkiej Brytanii ze względu na okazyjną cenę. Jednak wówczas trzeba liczyć się z dodatkowymi kosztami rejestracji w kraju, a także wyższymi cenami ubezpieczenia.