Via Carpatia w ciągłej budowie. Podpisano umowy na kolejne fragmenty S19 pod Białymstokiem

Podpisano umowy na projekt i budowę dwóch kolejnych części Via Carpatia, czyli trasy S19 w województwie podlaskim. Po wybudowaniu będą stanowić tzw. południową obwodnicę Białegostoku.

Dwa nowe odcinki S19, czyli Białystok Zachód - Księżyno oraz Księżyno - Białystok Południe połączą się z odcinkiem Białystok Południe - Ploski (jest w budowie od listopada), czyli wylotem S19 z obszaru aglomeracji białostockiej w stronę Bielska Podlaskiego. Razem stanowią przeszło 37-kilometrowy fragment międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia. Po ukończeniu trasa ta ma połączyć kraje nadbałtyckie z krajami Europy Południowej.

Zobacz wideo

Wykonawcą obu odcinków wartych w sumie ponad miliard złotych, są firmy Budimex i Aldesa. W ramach zadania powstanie łącznie 24,5 kilometrów drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Białystok Zachód i Białystok Południe oraz 13,68 km nowego przebiegu DK65 w standardzie GP (ruchu głównego przyspieszonego).

Zgodnie z naszymi zapowiedziami podpisujemy dzisiaj kolejne ważne umowy dla realizacji drogi Via Carpatia w Polsce. Pod koniec listopada podpisaliśmy kontrakt na realizację odcinka S19 Białystok Południe - Ploski w woj. podlaskim. Dzisiaj są to odcinki Białystok Zachód - Księżyno oraz Księżyno - Białystok Południe. Pracujemy dalej i wkrótce poznacie Państwo kolejne efekty naszych działań

- powiedział Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

Do połowy 2021 r. planujemy podpisać umowy na pozostałe siedem odcinków S19 w woj. podlaskim, na które w tym roku ogłosiliśmy przetargi. Przypomnijmy, że to w sumie dziesięć postępowań na łącznie ok. 151 km dróg, w tym ponad 134 km drogi ekspresowej, a pozostałe ok. 17 km to fragmenty DK65 i 66 realizowane w ramach kontraktów na S19. W tym roku podpisaliśmy już w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych w sumie 31 umów na drogi o łącznej długości 422,6 km i wartości 17,6 mld zł

- dodał szef GDDKiA.

S19 Via Carpatia, Białystok Zachód - Białystok Południe
S19 Via Carpatia, Białystok Zachód - Białystok Południe GDDKiA

Białystok Zachód - Księżyno

Odcinek Białystok Zachód (bez węzła) - Księżyno (z węzłem) ma być drogą dwujezdniową o długości 16,65 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, przystosowaną do ruchu ciężkich pojazdów o nośności 11,5 t/oś. Odcinek wykona za 577 mln zł firma Budimex.

Przewidziane są dwa węzły. Pierwszy z nich to Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19. Drugi to węzeł Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678.

Zadanie obejmować będzie także budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino) obsługującego oba kierunki ruchu na drodze ekspresowej S19, Obwodu Drogowego oraz 24 obiektów inżynierskich. Wśród nich są dwa wiadukty kolejowe, w tym jeden nad linią kolejową nr 6 do Warszawy, tzw. Rail Baltica.

Księżyno - Białystok Południe

To zadanie składa się z dwóch odcinków:

  • dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 7,95 km, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, przystosowanego do ciężkiego ruchu;
  • odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki - dwujezdniowego (po dwa pasy ruchu w każda stronę) o długości 1,1 km, do skrzyżowania z istniejącą drogą powiatową nr 1484B i dalej odcinka 12,6 km jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każda stronę.

W ramach zadania powstanie węzeł komunikacyjny - Białystok Południe, gdzie droga krajowa nr 65 będzie krzyżować się z drogą ekspresową. Na całym kontrakcie wybudowane zostaną 24 obiekty inżynierskie, w tym 14 przejść dla zwierząt. Odcinek wykona za 456,14 mln zł konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones (partner).

S19 Via Carpatia, Białystok Zachód - Białystok Południe
S19 Via Carpatia, Białystok Zachód - Białystok Południe GDDKiA

Źródło: GDDKiA

Więcej o: