W zesz造m roku 480 tys. aut nie przesz這 przegl康u. Ministerstwo poda這 g堯wne przyczyny

W 2019 r. Stacje Kontroli Pojazd闚 przeprowadzi造 ponad 16 milion闚 przegl康闚, z czego trzy procent zako鎍zy這 si wynikiem negatywnym. Najcz瘰tsz przyczyn s niesprawne 鈍iat豉.

Niesprawne 鈍iat豉 wci捫 powa積ym problemem polskich dr鏬

Cztery z dziesi璚iu najcz瘰tszych przyczyn negatywnego wyniku na przegl康zie technicznym dotycz 鈍iate - wynika z danych Ministerstwa Cyfryzacji, do kt鏎ych dotar Autokult.pl. Czasem to gapiostwo kierowcy, bo nie zauwa篡 lub zapomnia zmieni przepalonej 瘸r闚ki, ale cz瘰to to tak瞠 po prostu uszkodzone reflektory. Niestety, 幢e ustawione reflektory to plaga polskich dr鏬. 98 proc. polskich kierowc闚 do鈍iadcza o郵epiania przez inne samochody, a jednocze郾ie ponad 40 proc. uznaje o鈍ietlenie w swoim samochodzie za zbyt s豉be - podaje Instytut Transportu Samochodowego. Po鈍i璚ili鄉y temu oddzielny materia:

Co jeszcze jest powodem negatywnego wyniku na przegl康zie technicznym? Ministerstwo Cyfryzacji opublikowa這 list dziesi璚iu najcz瘰tszych usterek:

  • Uszkodzenie 廝鏚豉 鈍iat豉.
  • Uszkodzenie uk豉du projektorowego (odb造郾ik i klosz).
  • Brak 鈍iat豉, 廝鏚豉 鈍iat豉 lub jego uszkodzenie.
  • Nadmierne zu篡cie sworznia lub 這篡sk sworznia, lub sworzni wahaczy.
  • Zbyt ma豉 si豉 hamowania co najmniej na jednym kole.
  • Warto嗆 zbie積o軼i wykraczaj帷a poza dopuszczalne granice dla danego typu pojazdu.
  • Brak lub znacz帷e uszkodzenie os這n gumowych.
  • Nadmierny wyciek dowolnego p造nu, kt鏎y mo瞠 zagra瘸 鈔odowisku lub bezpiecze雟twu innych u篡tkownik闚 drogi.
  • Uszkodzenie klosza.
  • Nadmierne luzy w po陰czeniach (przegubach).

Czekaj nas zmiany w badaniach technicznych

W zesz造m roku w Polsce przeprowadzono ponad 16 milion闚 przegl康闚 technicznych - poda這 ministerstwo w swoim raporcie. Oko這 480 tysi璚y zako鎍zy這 si negatywnym wynikiem, co daje mniej wi璚ej trzy procent. Na papierze wygl康a to nie幢e, ale trzeba pami皻a, 瞠 nasz system kontroli samochod闚 nie jest do ko鎍a szczelny. Przyk豉dowo, w Niemczech przegl康闚 nie przechodzi oko這 20 procent badanych aut, a to kraj, w kt鏎ym po drogach je寮zi znacznie wi璚ej nowych aut. Mo瞠my si spodziewa, 瞠 w Polsce ten procent r闚nie zacznie rosn望, bo Ministerstwo Infrastruktury zapowiedzia這 w kwietniu tego roku powa積e zmiany w badaniach technicznych.

Sekretarz stanu Rafa Weber, odpowiadaj帷 na poselsk interpelacj, poinformowa wtedy, 瞠 rz康 chce wyeliminowa z polskich dr鏬 samochody o z造m stanie technicznym. Szykowane przez ministerstwo nowe przepisy maj:

  • Poprawi bezpiecze雟two w ruchu drogowym przez uszczelnienie systemu bada technicznych - np. wyeliminowa z polskich dr鏬 tzw. sk豉daki (auta powypadkowe, naprawione w spos鏏 zagra瘸j帷y bezpiecze雟twu).
  • Poprawi stan 鈔odowiska. Do ruchu maj by niedopuszczone pojazdy z niesprawnymi uk豉dami kontroli emisji spalin. Podczas badania technicznego eliminowane b璠 tak瞠 wszystkie wycieki toksycznych p造n闚 eksploatacyjnych oraz nieszczelno軼i instalacji gazowych.
  • Wyeliminowa z dr鏬 pojazdy powoduj帷e nadmierny ha豉s.
  • Zmieni spos鏏 nadzoru nad stacjami kontroli pojazd闚. Ministerstwo podaje, 瞠 wp造nie to na wy窺z jako嗆 bada technicznych, co doprowadzi do eliminowania z ruchu drogowego pojazd闚 w z造m stanie technicznym.

Dok豉dnej daty wej軼ia nowych przepis闚 jeszcze nie znamy, ale ma to by jeden z priorytet闚 ministerstwa. Ca趾iem mo磧iwe, 瞠 zaczn obowi您ywa jeszcze w tym roku. Czy nowe, dok豉dniejsze przegl康y b璠 wi您a造 si z podwy磬 cen? Tego r闚nie nie wiemy, cho jest to bardzo prawdopodobne. O te od d逝窺zego czasu apeluje bran瘸, zwracaj帷 uwag, 瞠 ta od 16 lat jest sta豉.

Zobacz wideo Jazda na granicy 篡cia i 鄉ierci. Policja publikuje kompilacj wyczyn闚 kierowc闚
Wi璚ej o: