Od 15 maja kierowcy mogą już podróżować drugą jezdnią obwodnicy Szczuczyna. Tym samym trasa ta stała się dwujezdniową drogą ekspresową S61 na całej długości 8 kilometrów. To już trzeci gotowy odcinek tej drogi - po fragmencie obwodnicy Augustowa (12,75 km) i obwodnicy Suwałk (12,83 km).
Droga ekspresowa S61 jest głównym fragmentem polskiego odcinka trasy Via Baltica, czyli międzynarodowego korytarza transportowego łączącego kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Obwodnica Szczuczyna, choć niewielka, już w drugiej połowie przyszłego roku połączy się z budowanym obecnie odcinkiem S61 Stawiski - Szczuczyn (18 km) oraz kolejnym fragmentem S61 na odcinku węzeł Kolno - Stawiski (16,43 km). W 2022 także z odcinkiem Szczuczyn - Ełk Południe. Cała Via Baltica na obszarze Polski zostanie zrealizowana w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025).
Nawierzchnia drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna została wykonana z betonu cementowego (z wyjątkiem obiektów inżynierskich, gdzie nawierzchnia jest bitumiczna) i przystosowana do najcięższego ruchu (o nacisku 115 kN/oś). Tym samym obwodnica stała się pierwszą drogą w regionie z jezdniami o różnej nawierzchni, ponieważ pierwsza jezdnia (wybudowana w 2015 roku) ma nawierzchnię bitumiczną. Dlatego jedna jezdnia jest szara, a druga czarna.
Tłumacząc w dużym uproszczeniu, nawierzchnia bitumiczna składa się głównie z asfaltu - stąd jej czarny kolor. Fachowo nawierzchnią bitumiczną określamy drogę, której wierzchnia warstwa ścieralna jest wykonana z kruszywa związanego lepiszczem bitumicznym. Takie drogi są prostsze i tańsze w budowie, ale mniej odporne na duże naciski od nawierzchni betonowych.
Wybudowana jezdnia ma długość 6,58 km. Łączy się z dwujezdniowym węzłem Szczuczyn. Cała obwodnica ma 8 kilometrów i standard dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pasami awaryjnymi i pasem rozdziału. Wybudowano też wszystkie urządzenia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne i osłony przeciwolśnieniowe) oraz ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt oraz ogrodzenia).
S61 - obwodnica Szczuczyna:
Łączna długość przyszłej S61 to prawie 210 km. Kierowcy już korzystają z trzech odcinków o łącznej długości ok. 33,5 km (fragment obwodnicy Augustowa, obwodnica Suwałk i obwodnica Szczuczyna). Pozostałe 177 kilometrów trasy S61 jest w realizacji - w formie podpisanych umów albo w budowie.