Trasa S5 jednak będzie ukończona. Podpisano umowę na kolejny fragment

Podpisano umowę na niedokończony fragment trasy S5 ma odcinku Nowe Marzy - Świecie Południe - Bydgoszcz Północ. GDDKiA zerwała umowę z poprzednim wykonawcą, ze względu za spore problemy - nie płacił ludziom, a prace były realizowane niezgodnie z umowami.

23 kwietnia 2020 r. podpisano umowę z konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner) na dokończenie prac budowlanych na odcinku drogi ekspresowej S5 między węzłami Świecie Południe (Dworzysko) i Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo). Długość tego odcinka wynosi 22,4 km.

Wykonawca zbuduje dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu (z rezerwą pod trzeci pas w pasie dzielącym), węzły Gruczno, Pruszcz, Trzeciewiec oraz Bydgoszcz Północ (tzw. dwuwęzeł), a także zbuduje inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące teren przyległy. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia służące bezpieczeństwu ruchu drogowego, ochronie środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Czas realizacji wynosi 22 miesięcy bez okresów zimowych (15 grudnia - 15 marca), a koszt prac budowlano-montażowych – ok. 583 mln zł.

Zobacz wideo

Kolejna umowa niebawem

W najbliższych dniach zostanie podpisana umowa z firmą Budimex na kolejny, ostatni już odcinek drogi ekspresowej S5 między węzłem autostradowym na A1 Nowe Marzy a Świeciem Południe (Dworzysko) o długości 23,3 km. Wykonawca zbuduje węzeł Sartowice, a także wyremontuje węzły Świecie Północ, Zachód i Południe na istniejącej obwodnicy.

Dlaczego ponowny wybór wykonawcy?

Po wielokrotnych wezwaniach do rzetelnej i zgodnej z podpisanymi umowami realizacji kontraktów na trzech odcinkach S5, 11 czerwca 2019 r. GDDKiA odstąpiła od umów z firmą Impresa Pizzarotti. Wykonawca prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami - nie wypełniał postanowień dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem. Nie regulował również płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów. W sierpniu 2019 r. ogłoszono nowe przetargi na trzy zadania.

Droga ekspresowa S5 Nowe Marzy - Bydgoszcz PółnocDroga ekspresowa S5 Nowe Marzy - Bydgoszcz Północ GDDKiA

Strategiczne znaczenie S5

Droga ekspresowa S5 biegnie z południa na północ i spina cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz pośrednio Gdańsk. Tym samym jest jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju i dużym znaczeniu dla rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni. Budowa drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, o długości prawie 130 km, przebiega od węzła Nowe Marzy na autostradzie A1 do granicy z województwem wielkopolskim.

Odcinki S5 w województwie kujawsko-pomorskim (z północy na południe):

  • Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) – przed podpisaniem umowy;
  • Świecie Południe (Dworzysko) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) – podpisana umowa;
  • Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - od grudnia 2019 r. w użytkowaniu, oddany przed czasem;
  • Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - w budowie, oddanie do ruchu planowane w 2020 r.;
  • Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - Szubin Północ - podpisana umowa na kontynuację prac budowlanych;
  • Szubin Północ - Żnin Północ - w budowie; w lutym br. został przełożony ruch z DK5 na jedną jezdnię S5; oddanie do ruchu całości planowane w 2020 r.;
  • Żnin Północ - granica województwa - od grudnia 2019 r. w użytkowaniu, oddany przed czasem.

Droga ekspresowa S5 Nowe Marzy - Bydgoszcz PółnocDroga ekspresowa S5 Nowe Marzy - Bydgoszcz Północ GDDKiA

Więcej o:
Copyright © Agora SA