To prawdziwy znak czasów. Volkswagen od dziesięcioleci jest prekursorem trendów i wygląda na to, że tym razem będzie podobnie. Najlepiej sprzedającym się samochodem tej marki w 2019 r. był kompaktowy SUV - Tiguan.
Auto modnej klasy SUV zostawiło w pobitym polu dwa klasyki w swoich kategoriach: Polo oraz Golfa. Oczywiście w przypadku tego ostatniego znaczenie miała zmiana warty, która nastąpiła w zeszłym roku. VW Golf 7 już nie był tak atrakcyjny, a model ósmej generacji - jeszcze niedostępny.
Jednak nic nie jest w stanie umniejszyć sukcesu Tiguana. W 2019 r. tego SUV-a wybrało prawie milion klientów na całym świecie. Z 910 tys. kupionych sztuk 55% miało przedłużony rozstaw osi, a reszta - standardowy, przynajmniej jeśli chodzi o Europę. W USA jest oferowana wyłącznie przedłużona odmiana, u nas znana pod nazwą Allspace.
Wprawdzie Volkswagen nie chce zdradzić wyglądu odświeżonego SUV-a, ale wiadomo, że zmiany nie są duże. Zmodyfikowano przedni oraz tylny pas pojazdu, wyposażono go w nowy system multimedialny MIB3 i autonomiczne funkcje Travel Assist, które znamy z innych modeli VW oraz zapowiedziano nowe wersje napędowe.
Ponieważ koncern VW/Audi stosuje podobną gamę silników w swoich samochodach różnych marek, łatwo się domyślić jakie to będą nowości.
Przede wszystkim do sprzedaży trafi Volkswagen Tiguan TDI z innowacyjnym systemem katalitycznym SCR wyposażonym w dwa wtryskiwacze roztworu mocznika AdBlue. Dzięki temu ilość toksycznych tlenków azotu NOx ma się zmniejszyć nawet o 80%. Drugą nowością będzie wyposażenie wersji z silnikami benzynowymi w funkcjonalność "miękkiej" hybrydy, która pomaga oszczędzić paliwo.
Wtedy w ofercie znajdzie się Volkswagen Tiguan GTE z hybrydowym napędem typu plug-in. Pod jego maską będzie benzynowy silnik 1.4 TSI wspomagany elektrycznym. Łączna moc zespołu napędowego wyniesie 245 KM, a korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego podobno będzie można przejechać więcej niż 50 km.
Drugą przyszłoroczną nowością najprawdopodobniej będzie sportowy Tiguan R, który już został przyłapany w czasie testów na torach. Będzie miał dwulitrowy benzynowy silnik znany z innych modeli o wysokich osiagach. Moc z pewnością przekroczy 300 KM. Musi być wyższa niż mniejszego modelu T-Roc R. Standardowym wyposażeniem będzie napęd 4MOTION i dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG.
Wszystkie zmiany brzmią dobrze i nie powinny przeszkodzić Tiguanowi w utrzymaniu pozycji lidera w 2021 r. kiedy jego sprzedaż się ustabilizuje. Dopiero wtedy będzie miał szansę wrócić do walki o prymat z kompaktowym Golfem i miejskim Polo.