Mazda CX-30 - najważniejszy samochód w gamie Mazdy

CX-30 przeciera szlaki w segmencie, w którym do tej pory Mazdy nie było. Nowy SUV nie ukrywa, że na celownik bierze auta z segmentu premium. I robi to bez cienia komplesów.

Mazda CX-30 to drugi po nowej Mazdzie 3 model nowej generacji japońskiej marki. Kompaktowy SUV bez cienia kompleksów celuje w konkurentów z segmentu premium, oferując bardzo bogate wyposażenie nawet w standardowych wersjach, przełomowy silnik Skyactiv-X i naprawdę wyjątkową stylistykę. Zacznijmy od początku.

Bogate wyposażenie każdej wersji

Każde, opuszczające salon Mazdy, CX-30 jest bardzo bogato wyposażone, w tym w nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Już w bazowej wersji Kai standardem są m.in.:

  • Zaawansowany system zwiększania przyczepności pojazdu (G-Vectoring Control+)
  • Elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Autohold
  • Układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu (HLA)
  • System monitorowania martwego pola (BSM)
  • System wspomagający hamowanie (SCBS) + Inteligentne wspomaganie hamowania (SBS)
  • Aktywny tempomat (MRCC)
  • Automatyczne światła drogowe (HBC)
  • System rozpoznający znaki ograniczenia prędkości (TSR)
  • System wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu (LAS)
  • Czujniki deszczu i zmierzchu
  • Czujniki parkowania z tyłu
  • Kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie + Cyfrowe zegary (7")
  • Multimedialny system rozrywki i łączności Mazda Connect (z ekranem 8,8")
  • System nawigacji Mazda + Apple Carplay & Android Auto
  • Przednie reflektory i tylne światła diodowe (LED)
  • Przednie i boczne poduszki powietrzne + kurtyny powietrzne + poduszka kolanowa dla kierowcy
  • Aluminiowe felgi
  • System monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu (RCTA).

Jak widać, już bazowe CX-30 to kompletnie wyposażony SUV. A w ofercie są jeszcze trzy inne wersje: Kanjo (dodatkowo m.in. czujniki parkowania z przodu, kamera cofania, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, system bezkluczykowy), Hikari (12-głośnikowy system nagłośnienia Bose, matrycowe reflektory diodowe, kamery 360, system monitorujący ruch poprzeczny z przodu oraz ruch poprzeczny z tyłu z funkcją automatycznego hamowania) oraz Enso (skórzana tapicerka, elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień i regulacją odcinka lędźwiowego).

Mazda CX-30
Mazda CX-30 fot. Mazda

Skyactiv-X i Skyactiv-G

Pozycjonowana pomiędzy mniejszą CX-3 i większą CX-5 Mazda CX-30 dostępna jest z dwoma silnikami do wyboru. 2.0 Skyactiv-G to nowa jednostka o mocy 122 KM, bazująca na sprawdzonej konstrukcji. Wyposażono ją w system dezaktywacji cylindrów, zmodyfikowane porty dolotowe i dzielony system wtrysku paliwa. Dodatkowo, silnik współpracuje z technologią Mazda M Hybrid (mild hybrid), która pomaga obniżyć zużycie paliwa wykorzystując energię odzyskaną podczas hamowania do zasilania pokładowego sprzętu elektrycznego. Mazda M Hybrid przyspiesza i usprawnia pracę systemu i-stop, a także wspiera pracę układu napędowego.

Zupełną nowością nie tylko dla Mazdy, ale i dla całego świata motoryzacji, jest drugi silnik modelu CX-30. Mowa o 2.0 Skyactiv-X. To silnik spalinowy nowego typu, który łączy w sobie zalety silników benzynowego i Diesla. Jego nowatorski układ zapłonowy SPCCI (Spark Plug-Controlled Compression Ignition – zapłon samoczynny sprężonej mieszanki sterowany świecą) umożliwia dobranie takich przełożeń skrzyni biegów, które podnoszą osiągi bez zwiększania spalania i emisji. Silnik ten cechuje się szybkością reagowania i sprzyja czystej, płynnej jeździe, której towarzyszy poczucie pełnego panowania nad pojazdem.

TUTAJ PISALIŚMY WIĘCEJ NA TEMAT PRZEŁOMOWEJ TECHNOLOGII SKYACTIV-X:

Mazda CX-30
Mazda CX-30 fot. Mazda

Cztery filary Mazdy, na których zbudowano CX-30

Mazda jest niewątpliwie wyjątkową marką, która przy budowaniu samochodów dba o każdy, nawet najdrobniejszy detal. Nie ma mowy o przypadku. Wszystko jest przemyślane, a za każdym ruchem ołówka projektanta kryje się głęboka filozofia. To właśnie sztuka designu jest pierwszym z filarów Mazdy CX-3. Wyjątkowy design Mazdy to wynik filozofii Kodo (Dusza Ruchu). Jej nadrzędną zasadą jest to, że auto nawet gdy stoi ma wyglądać tak, jakby jechało, jakby jej karoserię owiewał wiatr.

Drugi filar to japoński kunszt. Estetyka Mazdy jest głęboko zakorzeniona w japońskiej tradycji. Czym to się objawia? Minimalizmem i dbałością o detale. Równie ważne jak one są inteligentne rozwiązania (trzeci filar). Projektanci Mazdy od lat prezentują własne, przełomowe podejście do tworzenia samochodów. Nie od dziś mówi się, że Mazda idzie własną drogą. Nigdy nie zapomina jednak o czwartym filarze - czystej przyjemności prowadzenia, której nic ma nie zaburzać. To dlatego wnętrze każdego modelu Mazdy charakteryzuje minimalizm, dzięki któremu żadne dodatkowe bodźce nie rozpraszają uwagi kierowcy, który może w pełni skupić się na prowadzeniu i czerpać z niego maksimum przyjemności.

Mazda CX-30
Mazda CX-30 fot. Mazda

Na tych czterech filarach oparto również CX-30 – SUV-a przecierającego dla Mazdy szlaki w segmencie, w którym do tej pory Japończyków nie było. Mazda nazywa to auto najważniejszym w swojej gamie. Dopracowała je pod każdym względem, wyraźnie dając do zrozumienia, że jej ambicje sięgają segmentu premium.

Materiał powstał we współpracy z Mazdą

Więcej o: