Kupujemy używane: Alfa Romeo 159 - opinie. Co psuje się najczęściej, a na którą wersję najlepiej postawić?

• Używane Alfa Romeo 159 - opinie, niezawodność, awaryjność, którą wersję wybrać?• Na rynku wtórnym wciąż ogromnym zainteresowaniem cieszy się klasa średnia. Jednym z ciekawszych wyborów pozostaje używana Alfa Romeo 159.

Używane Alfa Romeo 159 - opinie, niezawodność, awaryjność, którą wersję wybrać?

Bez wątpienia jednym z najpiękniejszych przedstawicie segmentu D ostatnich lat jest Alfa Romeo 159. Alfę Romeo 159 produkowano od 2004 do 2011 roku jako klasycznego sedana i kombi. Prezencją przyćmiewa klasowych rywali.

Czy Alfa Romeo 159 rdzewieje? Co istotne, w przeciwieństwie do poprzednika atrakcyjnie zaprojektowane nadwozie zostało wzorowo zabezpieczone przed korozją. W oczy rzuca się zwłaszcza pas przedni. Trzy niezależne soczewki pozbawiono wspólnego klosza, tworząc niepowtarzalny efekt. Całości dopełnia pokaźnych rozmiarów, trójkątny grill. W przypadku wersji kombi również estetyka gra pierwsze skrzypce. Tylna część nadwozia mocno opada istotnie ograniczając przestrzeń bagażową (sedan 405, kombi 445 litrów).

Alfa Romeo 159 ma 466 centymetrów długości, 183 szerokości i 142 wysokości. Rozstaw osi wynosi 270 cm.

>>> Jak wybrać bezpieczne płyny eksploatacyjne? Odpowiada rzecznik ITS:

Zobacz wideo

Wnętrze Alfy Romeo 159 zaprojektowano równie pieczołowicie. Analogowe zegary umieszczono w osobnych tubach, nadając im sportowy charakter. Dodatkowo konsola środkowa skierowana jest mocno w stronę kierowcy. Na przednich wyśmienicie wyprofilowanych fotelach podróż nie sprawia żadnych trudności, nawet w drugim rzędzie siedzeń dwie dorosłe osoby nie będą narzekać na brak przestrzeni. Niedobory centymetrów można stwierdzić jedynie przed kolanami. Alfie daleko do Skody Superb, czy Volkswagena Passata. Na liście wyposażenia Alfy Romeo 159 dodatkowego znajdziemy między innymi skórzaną tapicerkę, dwustrefową klimatyzację, rozbudowane nagłośnienie, komputer pokładowy, a także elektrycznie sterowane okno dachowe. Niestety, w porównaniu do niemieckich rywali wciąż bolączką 159 pozostaje trwałość materiałów tekstylnych oraz łuszczących się plastików.

Alfa Romeo 159  - silniki. Warto postawić na diesla

Alfa Romeo 159 opracowana została na tej samej platformie co Opel Vectra C. Nic więc dziwnego, że znajdziemy w niej wiele wspólnych elementów. To między innymi wielowahaczowe zawieszenie. Na szczęście, okazuje się trwałe na polskich drogach. Gorzej ma się rzecz z niskim prześwitem. Trzeba uważać podczas podjeżdżania pod wyższe krawężniki i na progach zwalniających. Łatwo uszkodzić zderzak lub urwać dolną osłonę silnika.

Paleta wysokoprężna składa się z dopracowanych konstrukcji. Do wyboru mamy czterocylindrowe 1.9 JTDM, 2.0 JTDM i pięciocylindrowy 2.4 JTDM generujące odpowiednio 120-150, 136-170 i 200-210 KM. Każdy silnik otrzymał wtrysk bezpośredni typu common-rail, turbodoładowanie ze zmienną geometrią łopat (z wyjątkiem najsłabszego silnika 1.9 JTDM) i dwumasowe koło zamachowe. Regeneracja turbosprężarki to koszt około 900-2000 złotych, dwumasa to wydatek 2000-3000 złotych, zaś wtryskiwaczy 600 złotych za sztukę. Wytrzymałość wymienionych elementów w dużej mierze uzależniona jest od dbałości kierowcy, stylu jazdy i regularności wymian oleju. Każda z wysokoprężnych odmian odwdzięcza się niskim zużyciem oleju napędowego i niezłą dynamiką. Pośród nielicznych awarii, należy zaliczyć zatykający się zawór EGR, zużywające się łożyska najwyższych biegów w manualnych przekładniach, a także szwankujący układ wspomagania kierownicy. Zdarzają się też uszkodzenia systemu zmiennej długości kolektora ssącego.

Alfa Romeo 159 z instalacją LPG

Zwolennicy instalacji gazowych z przekonaniem mogą sięgać po bazowy silnik 1.8 MPI 140 KM pochodzący z katalogu Opla. Nieskomplikowana jednostka okazuje się bezproblemowa, ale niezbyt dynamiczna.

Alfa Romeo - silniki benzynowe. Który wybrać?

Zdecydowanie lepsze parametry zapewnią włoskie konstrukcje 1.9 i 2.2 JTS o mocy odpowiednio 160 i 185 KM. Niestety bezpośredni wtrysk paliwa przekreśla rentowność instalacji gazowej. Co gorsza, są to wymagające serwisowo silniki. Częste drobne usterki wprawny mechanik jest w stanie wyprzedzić, dokonując profilaktycznych wymian. Pozytywne opinie zbiera doładowany 1.75 TBi generujący 200 KM. To dopracowany motor wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. Okazuje się nie tylko dynamiczny, ale również zaskakująco oszczędny w sprzyjających warunkach. Propozycją dla koneserów jest flagowy benzynowy 3.2 V6 opracowany przez firmę Holden. Dysponuje mocą 260 KM przekazywaną na cztery koła. W jego przypadku największym problemem jest zużycie paliwa z łatwością przekraczające 20 litrów na setkę.

Używana Alfa Romeo 159 - ile kosztuje? Ile trzeba wydać na Alfę Romeo 159?

Alfy z początku produkcji to właściwie same diesle. I dobrze, bo na taki napęd warto postawić. 1.9 JTD o mocy 150 koni mechanicznych jest trwały, oszczędny i dynamiczny. Z powodzeniem przejedzie 400 tysięcy kilometrów, by należytym serwisie. Za 159 z lat 2005-2006 trzeba zapłacić 13-17 tysięcy złotych. 3.2 V6 to wydatek na poziomie 20-23 tysięcy zł.

Alfa Romeo 159Alfa Romeo 159 fot. Alfa Romeo

Więcej o:
Copyright © Agora SA