Na stronie kampanii "Bezpieczny przejazd" znajdziemy niepokojące statystyki. W samym czerwcu tego roku na przejazdach kolejowych doszło do 15 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych. Zginęło w nich aż dziewięć osób, a cztery trafiły do szpitala z bardzo ciężkimi obrażeniami.
Do 3 lipca 2019 r. licznik wskazywał już 29 ofiar śmiertelnych. Możemy się spodziewać, że po sierpniowej aktualizacji będzie to jeszcze wyższa liczba. "Bezpieczny przejazd" publikuje statystyki na początku każdego miesiąca.
Jak podaje PKP, za 98 proc. wypadków z udziałem samochodu osobowego i pociągu odpowiadają kierowcy. Najczęstszymi błędami, które prowadzą do tragedii są: omijanie rogatek, wjeżdżanie pod opadające rogatki oraz ignorowania znaku stop. Na oficjalnym kanale YouTube PKP znajdziemy wiele przerażających filmików, na których widać kierowców, którzy za nic mają czerwone światło i szlabany.
Na 1500 przejazdach kolejowo-drogowych zamontowany jest monitoring, a PKP PLK przekazuje organom ścigania wnioski o ukaranie kierowców. Już niedługo służby dostaną jednak znacznie skuteczniejsze narzędzie do walki z piratami drogowymi - na wybranych przejazdach kolejowych staną fotoradary.
W rozmowie z "tvn24bis.pl" (źródło) rzecznik PKP PLK potwierdził, że Polskie Koleje są już gotowe do instalacji pierwszych urządzeń. Mają się pojawić wkrótce, a obecnie trwa ustalanie ich lokalizacji.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawsze podejmują współpracę, która może zwiększyć poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, które są elementem systemu komunikacyjnego
- powiedział rzecznik spółki Mirosław Siemieniec. Na początek ma zostać ustawionych 15 fotoradarów. Będą to stacjonarne urządzenia rejestrujące niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej na przejeździe kolejowym. Z czasem ma się ich pojawić więcej.
Kilkanaście fotoradarów na przejazdach kolejowych to tylko część większego planu. Niedawno w dokumentach Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) mogliśmy przeczytać, że zlecono wytypowanie i dokonanie oceny poziomu bezpieczeństwa dla 140 nowych lokalizacji dla urządzeń rejestrujących, w tym:
Oprócz tego ocenie poddane będzie 247 lokalizacji, w których stoją dziś fotoradary. Jeśli okaże się, że któraś z nich jest bezzasadna, wykonawca zaleci zmianę lokalizacji. Ponadto wysłużone urządzenia zostaną zastąpione nowymi - inaczej nie udałoby się ich zintegrować w jeden system. Oznacza to, że fotoradarowa mapa Polski za kilka lat może kompletnie nie przypominać tej, którą znamy dziś.