Na Ukrainie 1 czerwca wprowadzono zakaz ruchu ciężkich pojazdów, który przy ekstremalnie wysokich temperaturach mógłby doprowadzić do zniszczenia nawierzchni. Ograniczenie obowiązuje przy temperaturze powietrza powyżej +28° C w ciągu dnia, dla pojazdów ciężkich o łącznej wadze przekraczającej 24 t i nacisku na oś 7 ton. Na drogach są ustawione odpowiednie znaki drogowe oraz panele informacyjne. W celu tymczasowego parkowania wzdłuż dróg przygotowano ponad 800 miejsc parkingowych.
W przeszło trzydziestostopniowym upale, jazda samochodem, nawet wyposażonym w klimatyzację, nie zawsze jest komfortowa. Podpowiadamy jak radzić sobie z upałem w samochodzie.
Podczas pracy silnik rozgrzewa się do temperatury nawet 90-100 °C. Schłodzenie go wymaga więc nie tylko odpowiedniej cieszy chłodzącej (nie wody!), ale także wydajnej pracy termostatu i wentylatorów na chłodnicy. Jeśli mamy wątpliwości co do stanu technicznego naszego auta, przed nadejściem upałów warto skontrolować podzespołu układu chłodzącego w warsztacie. Pomoże to zapobiec „zagotowaniu się” samochodu, jeśli np. utkniemy w korkach.
Jeżeli pojazd którym podróżujemy jest wyposażony w klimatyzację, zadbajmy o jej odpowiednią konserwację i serwis. Nie przesadzajmy, kilka stopni mniej niż wskazania na termometru na zewnątrz samochodu wystarczą do komfortowego podróżowania.
Wysokie temperatury osłabiają i powodują senność za kierownicą. Dlatego warto zaopatrzyć się w butelkę wody, aby nawadniać organizm, a podczas podróży robić regularne przerwy. Dodatkiem, który nie zaszkodzi będą okulary przeciwsłoneczne.
Nie tylko warunki pogodowe, samopoczucie kierowcy czy stan techniczny pojazdu są istotne. Niezwykle ważne jest również to jak zachowujemy się na drodze. Przypominamy najważniejsze zasady bezpiecznej jazdy na autostradach i drogach ekspresowych, sprawnym włączaniu się do ruchu, postępowaniu przy awarii pojazdu oraz podpowiadamy, gdzie zgłosić lub uzyskać informacje o sytuacji na drodze.
Coraz częściej na autostradach i drogach ekspresowych w Polsce, oprócz tradycyjnego oznakowania, można spotkać tablice z elektronicznymi wyświetlaczami. To znaki o zmiennej treści, na których najczęściej wyświetlany jest numer telefonu informacji drogowej GDDKiA – 19 111. Jednak, w zależności od sytuacji na drodze, mogą pojawiać się na nich np. analogiczne informacje, jak tradycyjne znaki zakazu lub informacje o objeździe czy prowadzonych pracach na drodze.
Jazda na zderzaku to wciąż bardzo często spotykany styl jazdy wśród polskich kierowców. Nawet na autostradach i drogach ekspresowych. W trosce o bezpieczeństwo swoje i innych użytkowników dróg, trzymaj bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu.
Jaki to bezpieczny odstęp? Zasadę w prosty sposób wyjaśnia tzw. reguła „3 sekund”. Określa minimalny odstęp, jaki należy zachować od poprzedzającego pojazdu w sekundach. Można ją zmierzyć wykorzystując dowolny nieruchomy obiekt, np. znak drogowy, przy którym jadący przed nami pojazd się znajduje. Odstęp taki zapewnia bezpieczeństwo i komfort ruchu i zarazem umożliwia zareagowanie w razie gwałtownego i niespodziewanego hamowania pojazdu przed nami.
W wielu krajach kierowcy tworzą korytarz życia automatycznie dojeżdżając do zatoru lub nawet skrzyżowania. Na polskich drogach niestety wciąż jest to rzadkość. Co więcej, czasem słyszymy o przypadkach jazdy pod prąd korytarzem życia, by wyjechać z korka.
Czym jest korytarz życia? To po prostu wolna przestrzeń pozostawiona dla pojazdów ratunkowych poruszających się w korku. Pozostawienie wolnej przestrzeni jest szczególnie ważne na drogach ekspresowych i autostradach. Pas awaryjny jest wąski i może być zablokowany przez uszkodzone pojazdy czy resztki opon lub zderzaków. Dlatego potrzebny jest korytarz życia. Zasada jego utworzenia jest bardzo prosta i określana mianem „prawej dłoni” – samochody z lewego pasa zjeżdżają do lewej strony, a pozostałe (dotyczy to także dróg wielopasmowych) kierują się w stronę prawej krawędzi jezdni.
Na drodze szybkiego ruchu, autostradzie lub drodze ekspresowej, zatrzymujemy się wyłącznie na wyznaczonych do tego celu parkingach. Wyjątki od tej zasady to tylko awaria pojazdu, zatrzymanie przez policję lub inną służbę do tego uprawnioną, sytuacja awaryjna (np. wypadek) lub zatrzymanie w miejscu poboru opłat za przejazd autostradą.
Od kilku lat funkcjonuje numer informacji drogowej GDDKiA, który jest czynny 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Dzwoniąc pod ten numer można nie tylko uzyskać informację o warunkach ruchu na drogach krajowych, ale również zgłosić zagrażające bezpieczeństwu sytuacje, które zauważycie podczas jazdy.
Źródło: GDDKiA