Tetsuya Tada jest głównym inżynierem Toyoty, odpowiedzialnym za dział samochodów sportowych, teraz występujący pod nazwą Toyota Gazoo Racing. Tada San zaczynał pracę w Toyocie pod kuratelą legendarnego Ichiro Suzuki, ojca chrzestnego Lexusa LS i twórcy Supry Mk 4 (A80). Z czasem uczeń stał się mistrzem. Tetsuya Tada był szefem projektu GT86, a teraz stworzył nową GR Suprę A90, nad którą jego zespół pracował od 2002 r.
W czasie prezentacji miałem okazję zadać mu kilka pytań.
T.T.: W ogóle nie podchodziliśmy w ten sposób do podzespołów. W przeciwieństwie do opracowywania modelu GT86, gdzie w czasie projektowania chcieliśmy uzyskać równy wkład obu firm (Toyoty i Subaru), do Supry podeszliśmy inaczej. Nie patrzyliśmy, która marka dostarcza podzespoły, tylko które będą najlepsze. Dopiero po ich wybraniu BMW i Toyota niezależnie zaczęły projektować swoje auta. Uważam, że wszystkie komponenty są dobre.
Tak, oczywiście. Możemy wprowadzić do sprzedaży taką wersję, żadna z wymienionych przyczyn nie stanowi przeszkody. Pytanie, czy taka wersja byłaby w czymkolwiek lepsza od obecnej, w której zastosowaliśmy nowoczesną automatyczną skrzynię biegów. Utrzymuję kontakty z wieloma producentami skrzyń biegów i wszyscy twierdzą, że ścieżka rozwoju manualnych i dwusprzęgłowych przekładni się powoli kończy. Nie bardzo można coś w nich poprawić, zmienić żeby były lepsze, niż w są tej chwili. Z automatycznymi przekładniami jest zupełnie inaczej. Producenci mają plany ich rozwoju zakreślone na wiele lat, bo można osiągnąć znakomite postępy. Już teraz pracują znakomicie, a to co przyniesie najbliższa przyszłość może pana zadziwić. Jeśli nawet w tej chwili można mieć do ich pracy jakieś zastrzeżenia, w najbliższym czasie to się zmieni. Będą lepsze pod każdym względem od dwusprzęgłowych skrzyń biegów. Jako przykład podam, że gdybyśmy teraz zastąpili automatyczną przekładnię w Suprze modele z dwoma sprzęgłami, byłby znacznie cięższy i działał mniej sprawnie.
Tak, w 2020 r. w sprzedaży pojawi się Toyota GR Supra z 4-cylindrowym silnikiem o mocy 260 KM. Nie mogę wiele powiedzieć na ten temat, ale w przyszłości mamy plany przedstawienia także znacznie mocniejszych modeli. Proszę cierpliwie poczekać.
Nadrzędnym celem przy wyborze opon do Supry na pierwsze wyposażenie była maksymalna przyczepność na suchej nawierzchni. Przeprowadziliśmy wiele porównań i uznaliśmy, że to zadanie spełnia najlepiej model Super Sport. Nie oznacza to, że jest lepszy od Pilota Sport 4S, ale bardziej pasuje do charakterystyki prowadzenia, którą chcieliśmy uzyskać w Suprze. Jednak nie będzie to jedyny wybór. Jeśli klient ma takie życzenie, może zamówić Toyotę Suprę wyposażoną w inne ogumienie.
Litery GR w nazwie nowej Supry pochodzą od sportowej dywizji Toyoty, której historia jest bardzo ciekawa. Gazoo Racing powstała z pasji, na początku była to garażowa inicjatywa inżynierów Toyoty. Z nich wyłoniono zarówno mechaników, jak i kierowców zespołu, który zadebiutował w 2007 r. w słynnym 24-godzinnym wyścigu na torze Nurburgring za kierownicami dwóch używanych Toyot Altezza. Dopiero w 2015 roku dyrekcja Toyoty postanowiła połączyć wszystkie sportowe działy marki pod nazwą Toyota Gazoo Racing i rozpocząć komercyjny etap działalności GR.
Nawiasem mówiąc słowo "gazoo" jest angielską transkrypcją japońskiego słowa oznaczającego zdjęcie, ale wszystkim w Toyocie kojarzyło się garażami, w których przechowywano używane samochody na sprzedaż, bo reklamowano je za pomocą zdjęć na stronie internetowej. W latach 90-tych była to nowatorska technika sprzedaży. Kiedy powstał "garażowy" zespół Toyoty, naturalnie nazwano go Gazoo Racing. W nadchodzących latach stanie się bardzo ważną częścią koncernu Toyoty. Napisy GR i Gazoo Racing będziemy oglądać na wielu modelach tej marki, zarówno wyczynowych, jak i aut o sportowym charakterze, ale będących w normalnej sprzedaży.