Uwaga na elektryczne hulajnogi Hive. Mogą same zablokować się podczas jazdy

Bartłomiej Pawlak
Podczas jazdy hulajnogą na minuty Hive lepiej uważać. Niektóre urządzenia nie działają poprawnie i mogą zablokować przednie koło podczas jazdy. Wiemy o kilku takich przypadkach i co najmniej jednej niebezpiecznej sytuacji spowodowanej wyłączeniem i zablokowaniem się hulajnogi.

Elektryczne hulajnogi na minuty w ostatnich miesiącach zalały polskie miasta. W samej stolicy już 5 firm oferuje wynajem takich pojazdów. Jedną z nich jest Hive, który wszedł do Warszawy jako drugi.

Korzystanie z hulajnóg Hive pozwala zaoszczędzić czas i dostarcza sporo "frajdy", ale - jak się teraz okazuje - może być też niebezpieczne. Udało nam się ustalić, że pojedyncze hulajnogi samoczynnie blokują się podczas jazdy. Wiemy o kilku takich przypadkach.

Hulajnogi wyłączały się podczas jazdy

Za każdym razem scenariusz był identyczny. W trakcie jazdy (wypożyczona przez aplikację) hulajnoga Hive nagle traciła zasilanie. Wyłączał się wyświetlacz z prędkościomierzem i stanem naładowania akumulatora, nie działała też manetka gazu. Co gorsza, wraz z utratą zasilania przestawał działać także elektroniczny hamulec przedni, a użytkownicy skazani byli na zwalnianie tylnym błotnikiem.

Niestety to niejedyny problem, bo po kilku sekundach hulajnogi automatycznie uruchamiały blokadę przedniego koła, który zapobiega przemieszczaniu niewypożyczonej hulajnogi. Nietrudno się domyślić, że takie zachowanie urządzenia może skończyć się poważnym wypadkiem. W jednym ze znanych nam przypadków użytkownik spadł z pojazdu, ale szczęśliwie skończyło się tylko na potłuczeniach.

HulajnogiHulajnogi fot. zdjęcie

Dwie takie sytuacje przytrafiły się autorowi tego tekstu. W jednym przypadku hulajnoga wyłączyła się i po ok. 10 sekundach (na szczęście już po zatrzymaniu) zablokowała przednie koło. W drugim, sprzęt samoczynnie wyłączył się stojąc przed przejściem dla pieszych.

Co więcej, po wejściu w aplikację hulajnoga wciąż była wypożyczona, a licznik czasu aktywny. Jedynym wyjściem (poza oddaniem hulajnogi) okazało się przejście w aplikacji w tryb parking, a następnie ponowne odblokowanie hulajnogi. Wówczas pojazd włączał się na nowo i pozwalał na kontynuowanie tego samego przejazdu. Nie jest to jednak rozwiązaniem – powiedzmy wyraźnie – bardzo poważnego problemu.

Hulajnogi HiveHulajnogi Hive fot. screen z aplikacji

Co może być przyczyną problemu i co zrobić po fakcie?

Nie znamy przyczyny dziwnego zachowania hulajnóg Hive, ale można podejrzewać, że jest ono spowodowane raczej błędem w oprogramowaniu, niż problemem sprzętowym. Prawdopodobnie hulajnoga traci kontakt "z bazą" i automatycznie blokuje się. Ewentualnie z niewyjaśnionych przyczyn samoczynnie przechodzi w tryb parkowania.

Co może zrobić zatem poszkodowana osoba? Jeśli użytkownik wypożyczył hulajnogę, która po chwili zablokowała się i nie widząc wyjścia z sytuacji oddał pojazd, w najlepszym przypadku straci tylko pieniądze.

Jedynym wyjściem wydaje się interwencja u firmy wypożyczającej hulajnogę. Choćby po to, aby zgłosić poważny błąd w systemie. Niestety Hive nie ułatwia użytkownikom zadania. Na stronie firmy próżno szukać numeru telefonu do polskiej infolinii (a takie rozwiązanie ma np. konkurencyjny CityBee).

Formy kontaktu z HiveFormy kontaktu z Hive fot. screen własny

Aplikacja co prawda kieruje do działu pomocy, jednak informacje tam zawarte są dostępne wyłącznie w języku angielskim, a przecież nie każdy potrafi się nim posługiwać. Hive instruuje tam,że w razie wypadku należy wysłać wiadomość na podany adres e-mail. Jest też numer telefonu, a kod kraju wskazuje na Portugalię. Innym sposobem na kontakt jest jeszcze wysłanie wiadomości poprzez formularz znajdujący się na stronie Hive. Niestety znów podstrona, na której się on znajduje, jest w języku angielskim. Prawdopodobnie samą wiadomość użytkownik musi napisać w języku Szekspira.

Ostatecznie na facebookowym profilu Hive Polska udało nam się znaleźć post z 14 marca informujący o możliwości wysłania e-maila prosto do polskiego oddziału firmy Hive. Szkoda tylko, że adresu nie ma ani na stronie Hive, ani w aplikacji, a więc bardzo ciężko go znaleźć. Alternatywną metodą będzie też zapewne wysłanie wiadomości na Facebooku.

Napisaliśmy do firmy Hive z prośbą o komentarz w sprawie wadliwie działających hulajnóg. Poprosiliśmy też o instrukcję działania w sytuacji, gdy hulajnoga samoczynnie się zablokuje. Na razie czekamy na odpowiedź.

Aktualizacja:

Otrzymaliśmy właśnie stanowisko firmy w związku z wyżej opisanym problemem. Publikujemy je w całości:

Przedstawiony w artykule problem z e-hulajnogami jest już szczegółowo analizowany przez hive. Na chwilę obecną możemy stwierdzić, że błąd dotyczył kwestii oprogramowania i został naprawiony przez naszych informatyków. W związku z tym, że przede wszystkim zależy nam na bezpieczeństwie użytkowników e-hulajnóg, dołożymy wszelkich starań, aby taka sytuacja nie powtórzyła się w przyszłości. Wszystkie osoby, które odniosły jakiekolwiek szkody spowodowane błędem mogą kontaktować się przez oficjalny fanpage hive działający od 11 kwietnia 2019 r. Udzielimy wszelkiego wsparcia, które będzie potrzebne w każdej indywidualnej sprawie.
Więcej o:
Copyright © Agora SA