Według statystyk z powodu smogu i powikłań wynikających ze złej jakości powietrza, w Polsce umiera około 45–48 tys. osób.
Jak podaje PAP, pod koniec stycznia 2019 roku unijna komisarz ds. przemysłu Elżbieta Bieńkowska wezwała polski rząd do podjęcia działań związanych z rosnącą liczbą pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne, które są sprowadzane z Zachodu Europy. Zwróciła ona uwagę na fakt przyczyniania się tych pojazdów do pogarszania się jakości powietrza, w tym powstawania smogu.
W Polskiej Agencji Prasowej została zorganizowana debata, podczas której dyskutowano kwestie związane ze smogiem. Prelegenci omawiali kwestie: wpływu transportu drogowego na powstawanie tego zjawiska, skutki wpływające na życie ludzkie oraz potencjalne możliwości rozwiązania problemu. Na początku prof. Cezary Pałczyński wyjaśnił czym tak naprawdę jest smog i czym różnią się jego odmiany: londyński i filadelfijski. Wskazał również zagrożenia dla życia ludzkiego związane z tym zjawiskiem.
Mieliśmy okazję porozmawiać z prof. Pałczyńskim m.in. na temat tego jakiego rodzaju smog powstaje w Warszawie i jak takie zanieczyszczenie wpływa na nasze życie. Materiał jest dostępny pod poniższym linkiem:
Z kolei prof. Marek Brzeżański określił, jak wpływa transport drogowy na zanieczyszczenie powietrza. Podkreślał, że znaczący problem stanowią starsze pojazdy, często z wyciętymi reaktorami katalitycznymi czy filtrami cząstek stałych. Zaznaczył również, że według niego najlepszym rozwiązaniem jest stopniowe ograniczanie dostępu do miast pojazdów o niższych poziomach norm emisji spalin.
Link do naszej rozmowy z prof. Brzeżańskim:
W trakcie konferencji wiceminister Kurtyka podkreślał, że jednym z rozwiązań sytuacji związanej ze smogiem są potencjalne dopłaty do pojazdów elektrycznych. Jak mówił: „Pracujemy nad tym, aby w pierwszym rzędzie te dopłaty były skierowane do samorządów czy też przedsiębiorców. Jakie będą konkretnie rozstrzygnięcia, pokażą konsultacje społeczne”.
Podał przykład Czech, gdzie stwierdzono, że wystarczy unieruchomić 5 proc. samochodów, które najbardziej zanieczyszczają powietrze, aby zmniejszyć zanieczyszczenie o 50 proc. Kurtyka podkreślił również, że: „Mamy dwa duże projekty, jeśli chodzi o wsparcie autobusów elektrycznych. Jeden to badawczy prowadzony przez NCBR finansowany z środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska - to program Bezemisyjny transport publiczny”.
Działania związane z wymianą pojazdów transportu publicznego już trwają. Jak podkreślił Kazimierz Karolczak przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Metropolia zdecydowała się na zakup m.in. 300 autobusów elektrycznych. Przyjęła też koncepcje budowy kolei metropolitalnej – efektywnego i ekologicznego środka transportu.
Podczas konferencji porozmawialiśmy także z Konradem Marczyńskim, prezesem Warszawskiego Alarm Smogowego:
oraz Maciejem Mazurem, Dyrektorem Zarządzającym Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych: