Względem poprzedniej generacji w nowym Audi A1 zmieniło się wszystko. Samochód wyraźnie urósł. Ma teraz ponad 4 m długości, a jego bagażnik mieści 335 l, czyli o 65 l więcej niż poprzednik. Nowe A1 - jak przystało na modne miejskie auto - oferuje ogrom możliwości personalizacji. Pisaliśmy o nich w obszernej prezentacji modelu. Dziś przyglądamy się nowoczesnym technologiom, które ukryte są pod jego karoserią.
Każdy, nawet podstawowy egzemplarz Audi A1 wyposażone jest w cyfrową tablicę rozdzielczą z 10,25-calowym wyświetlaczem wysokiej rozdzielczości oraz wielofunkcyjną kierownicę. Kolejnym krokiem w jeszcze bardziej zaawansowaną cyfryzację jest Audi virtual cockpit. Dostępny opcjonalnie system w bezpośrednim polu widzenia kierowcy wyświetla kompleksowe i wszechstronne informacje: począwszy od strzałek nawigacji, przez dynamiczne animacje, aż po grafiki niektórych systemów wsparcia kierowcy.
System multimedialny miejskiego Audi wykorzystuje rozwiązania znane m.in. z topowej limuzyny A8. Standardem w nowym A1 jest radio MMI z interfejsem Bluetooth. Wraz z radiem MMI plus (dostępnym za dopłatą), w kokpicie pojawia się 8,8-calowy wyświetlacz dotykowy MMI touch. Rozpoznaje on odręczne pismo wprowadzane ruchem palca, bez przerw i czekania na pojedyncze litery. Najbardziej rozbudowany system infotainment posiada wyświetlacz dotykowy MMI o przekątnej aż 10,1 cala. To jednak niejedyna funkcja przeniesiona do A1 wprost z najbardziej prestiżowych modeli Audi.
System multimedialny zawiera m.in. hybrydowe prowadzenie do celu, które oblicza trasę w chmurze, uwzględniając sytuację na drodze w czasie rzeczywistym. A1 potrafi też sprawdzać ceny paliw na stacjach benzynowych, pogodę czy szukać wolnych miejsc parkingowych. W widokach nawigacji pojawiła się opcja satelity, a także model 3d - dzięki niemu można obejrzeć dokładny widok wielu centrów miast.
Najlepsze możliwe połączenie na pokładzie nowego A1 gwarantuje pakiet Connectivity. Obejmuje on interfejs Audi smartphone interface, który za pośrednictwem Apple Car Play lub Android Auto integruje smartfony ze specjalnie dla nich stworzonym środowiskiem w systemie MMI. Ponadto w skład pakietu wchodzą dwa porty USB (1x USB-A, 1x USB-C z podwyższonym prądem ładowania). Uzupełnieniem pakietu integrującego smartfon z samochodem jest tzw. phone box. Łączy on telefon z anteną pokładową zapewniając możliwie największy zasięg z wykorzystaniem standardu LTE.
Audi przygotowało też coś dla melomanów. Opcjonalny system nagłaśniający Audi sound system posiada osiem głośników - w tym subwoofer - oraz 6-kanałowy, 180-watowy wzmacniacz. Na szczycie systemów nagłośnienia stoi jednak sprzęt sygnowany logo renomowanej firmy Bang & Olufsen. System zapewnia dźwięk trójwymiarowy, który zapewniany jest przez aż 11 głośników o mocy 560 W.
Nieduże rozmiary i ponadprzeciętna zwrotność nowego A1 już same w sobie ułatwiają zajęcie miejsca na ciasnych, miejskich parkingach. Ale Audi wie, że parkowanie nie jest ulubioną czynnością wielu kierowców. Dlatego w miejskim A1 zastosowało zaawansowana systemy, które wyręczają kierowcę z najtrudniejszych czynności związanych z zajmowaniem miejsca pomiędzy innymi samochodami. Jest ich kilka.
Po raz pierwszy zastosowano tu kamerę jako pomoc dla parkowania tyłem. Kamera jest połączona z funkcją wspomagania parkowania plus rozpoznającą obiekty przed samochodem i informującą o nich kierowcę za pomocą akustycznych i wizualnych ostrzeżeń. O krok dalej idzie asystent parkowania, który parkuje auto sam na prostopadłych i równoległych miejscach parkingowych. Rola kierowcy ogranicza się tu wyłącznie do wybrania biegu i kontrolowania gazu i hamulca. Kierownica kręci się sama. Wspomniany asystent wyręczy kierowcę z kręcenia kierownicą również podczas wyjeżdżania z zajętego miejsca.
Budując nowe A1 inżynierowie i styliści Audi pamiętali o przyjemności z prowadzenia, komfortowej pracy zawieszenia, wyciszeniu kabiny, modnym wyglądzie i możliwościach personalizacji, które charakteryzują modne miejskie auta. Nie zapomnieli jednak również o względach bezpieczeństwa. Pod tym względem najmniejsze w gamie Audi również korzysta z systemów do niedawna zarezerwowanych wyłącznie dla limuzyn i SUV-ów wyższych klas:
Materiał powstał we współpracy z Audi.