Nowa Mazda 3 - "nowa era w dziejach Mazdy"

Filip Trusz
Nowa Mazda 3 została zaprezentowana w Los Angeles, gdzie rozpoczyna się właśnie Salon Samochodowy. Nowa generacja to pod wieloma względami przełomowy model, który wprowadza Mazdę w zupełnie nową erę, jak podkreśla sam producent.

Nowa Mazda 3 będzie dostępna jako hatchback oraz sedan. Trójka w nadwoziu hatchback mierzy 4459 mm długości (+6 mm), 1797 mm szerokości i 1440 mm wysokości. Sedan na długość urósł o 77 mm do 4662 mm i stał się o 5 mm wyższy. Mazda chwali się rozstawem osi, który wynosi aż 2725 mm i plasuje nową Mazdę 3 w samej czołówce segmentu. Dzięki dużemu rozstawowi osi nowa trójka powinna zaoferować wyjątkowo przestronną tylną kanapę.

Mazda 3 (2019)
Mazda 3 (2019) fot. Mazda

W Europie pod maskę nowej Mazdy 3 trafią silniki benzynowe Skyactiv-G o pojemności 1.5 i 2.0 litra. Zwolennicy jednostek wysokoprężnych będą mieli do wyboru jeden silnik - Skyactiv-D o pojemności 1.8 litra. Największą nowością jest oczywiście Skyactiv-X, czyli silnik benzynowy z samoczynnym zapłonem. Więcej pisaliśmy o nim w obszernym, oddzielnym materiale:

Nowa Mazda 3 będzie dostępna z napędem na cztery koła i-Activ AWD, z systemem rozdziału siły napędowej pomiędzy koła GVC Plus.

Mazda 3 (2019)
Mazda 3 (2019) fot. Mazda

Mazda podkreśla, że nowa Mazda 3 jako pierwszy produkcyjny model korzysta z dojrzalszej interpretacji języka projektowania KODO. Łączy on w sobie japońską estetykę, elegancję i wysmakowany styl. Nowe linie samochodów Mazdy mogliśmy dotąd oglądać tylko w konceptach. Jak Wam się podoba nowa Mazda 3? Dajcie znać w komentarzach i sondażu poniżej.

Mazda 3 (2019)
Mazda 3 (2019) fot. Mazda

Dużo zmieniło się także we wnętrzu Mazdy 3. Japończycy stawiają na minimalizm i materiały wysokiej jakości, chwaląc się, że kompaktowi bardzo blisko do poziomu wykonania, jaki znamy z klasy premium. Kabina ma być jeszcze bardziej ergonomiczna, a podróżowanie nową Mazdą 3 bardziej komfortowe. Dlatego zwiększono zakres regulacji kierownicy i dopracowano fotele. Praktycznie całe wnętrze przeprojektowano pod kątem wygody prowadzenia - przykładowo, podłokietnik jest dłuższy, a dźwignia zmiany biegów znajduje się bardziej z przodu.

Ekran systemu multimedialnego ma teraz 8,8 cala. W nowej trójce dostępny będzie wyświetlacz przezierny.

Mazda 3 (2019)
Mazda 3 (2019) fot. Mazda

W nowej generacji kompaktu nie mogło zabraknąć nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i wsparcia. Warto tu wymienić nowy system nadzorujący zmęczenie kierowcy (w razie wykrycia rozproszenia jego uwagi, może pomóc np. w przyhamowaniu auta przed przeszkodą), system ostrzegania o ruchu poprzecznym przed pojazdem czy asystenta, który odciąży kierowcę podczas jazdy w korku.

Mazda 3 (2019)
Mazda 3 (2019) fot. Mazda

Dokładne dane techniczne nowej Mazdy 3 poznamy bliżej europejskiej premiery.

Test nowej Kii Ceed na polskich drogach. Czy to nowy wzór segmentu C?

Więcej o: