Polski rząd stawia na gaz ziemny i zamierza znieść akcyzę na CNG oraz LNG

Filip Trusz
Polska cierpi na brak odpowiedniej infrastruktury dla samochodów napędzanych gazem ziemnym, ale rząd zamierza to powoli zmieniać. Zniesienie akcyzy na CNG i LNG ma być pierwszym krokiem.

Rząd przyjął nowelizację ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy Prawo celne. Z naszego punktu widzenia najciekawszą informacją jest wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny sprężony (CNG) oraz skroplony (LNG). Ta zmiana ma pomóc w walce ze smogiem i zanieczyszczeniem powietrza. Według władz gaz ziemny będzie dopełnieniem elektromobilności, na którą polski rząd ostatnio bardzo mocno stawia.

W komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu (za: IBRM SAMAR) pojawiły się następujące zdania:

Paliwo to zawiera ponad 90 proc. metanu, które w postaci sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG) nadaje się do napędzania niskoemisyjnych pojazdów, np. komunikacji miejskiej w centrach dużych miast. CNG zapewnia wyeliminowanie emisji substancji rakotwórczych, a także 99-proc. redukcję zadymienia i smogu oraz 40-proc. obniżenie poziomu hałasu. Gaz ziemny (metan) zawiera na jednostkę energetyczną mniej związków węgla niż jakiekolwiek paliwa kopalne. Stąd emisja CO i CO2 w przypadku gazu jest mniejsza niż np. w przypadku benzyny czy oleju napędowego.

Niektórzy eksperci zauważają, że nowelizacja jest sposobem na uniknięcie kar od Komisji Europejskiej za niewdrożenie przepisów w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.

"Samochód tankuje się wodorem w ciągu 2,5 minuty. Może przejechać 600 km, a Polska ma tego gazu pod dostatkiem."

Z zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny skorzysta przede wszystkim komunikacja miejska. W wielu polskich miastach jeżdżą autobusy napędzane CNG.

Producenci autobusów pracują także nad rozwiązaniami hybrydowymi (gazowo-elektrycznymi). W odróżnieniu od ropy naftowej, w Polsce aż 27,5 proc. łącznego zużycia tego paliwa zaspokajane jest ze złóż krajowych. Gazoport LNG w Świnoujściu może zabezpieczyć ok. 40 proc. krajowej konsumpcji gazu. Głównymi dostawcami LNG do Polski są Katar, Norwegia i USA" - informuje CIR.

Samochody osobowe na gaz ziemny to jednak w dalszym ciągu rynkowa nisza, a takie modele spotkamy na naszych drogach sporadycznie. Wszystkiemu winna wspomniana infrastruktura, a raczej jej brak. Jak podaje IBRM SAMAR, w Polsce znajdziemy ok. 30 stacji tankowania, w Czechach - 171, a w Niemczech - 868.

Zatem wprowadzenie preferencji podatkowych na CNG i LNG pozwoli skuteczniej walczyć ze smogiem szczególnie na obszarach miejskich. Zerowa stawka akcyzy na gaz LNG i CNG powinna być bodźcem do rozwoju infrastruktury gazowej w kraju. - możemy przeczytać dalej.

Ustawa, którą poparł Sejm, została skierowana do Senatu. Wejść w życie ma 14 dni od ogłoszenia, ale trzeba pamiętać, że Polska musi jeszcze uzyskać zgodę KE na wprowadzenie preferencji podatkowych.

Źródło: IBRM SAMAR, Puls Biznesu, moto.onet.pl

Więcej o: