Nowa Kia Sportage - opinie Moto.pl. Dopracowywanie bestsellera

Filip Trusz
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że nowa Kia Sportage to tylko delikatny facelifting. Nic bardziej mylnego, bo naprawdę dużo zmieniło się pod karoserią. Mieliśmy okazję przetestować nową Kię Sportage z tzw. "miękką hybrydą" i zupełnie nowym dieslem.

Nowa Kia Sportage to lifting spod znaku drobnych poprawek, upiększania i unowocześniania. Przynajmniej, jeżeli mówimy o wizualnej stronie SUV-a. Kia Sportage zachowała swój wyjątkowy charakter i wciąż będzie jednym z najbardziej wyróżniających się na drogach samochodów w klasie.

Co się zmieniło? Liftingowa klasyka gatunku - przemodelowany grill i zderzaki, nowe reflektory (z przodu i z tyłu), parę ozdobnych listew, nowe wzory felg i 5 nowych kolorów nadwozia. Za to w topowej wersji GT-Line pojawiła się nowa osłona chłodnicy w kolorze czarnym błyszczącym i równie błyszczące - czarne i srebrne - nakładki na zderzaki oraz wstawki w kolorze ciemnego chromu w przednim zderzaku, progach i pokrywie bagażnika. W wersji "sportowej" nie mogło zabraknąć podwójnej końcówki wydechu.

Nowa Kia Sportage - galeria. Więcej zdjęć nowego SUV-a

Kia Sportage 2018Kia Sportage 2018 fot. Filip Trusz

Wnętrze nowej Kii Sportage

Jeszcze mniejsze zmiany zafundowano wnętrzu nowej Kii Sportage. Jak w domu poczuje się tu każdy, kto miał okazję jeździć SUV-em sprzed liftu. Nowości? Nowa, lepiej leżąca w dłoniach kierownica, odświeżony, bardziej przejrzysty zestaw wskaźników przed oczami kierowcy, 8-calowy ekran, nawiewy oraz lekko zmieniony panel sterowania klimatyzacją (wielki plus za zostawienie przycisków).

Wymiary Kii Sportage pozostały bez zmian. Wciąż mamy więc do czynienia z bardzo praktycznym autem. Rozstaw osi 2670 mm i późno opadająca linia dachu sprawiają, że nikt nie powinien narzekać na brak miejsca z tyłu. Ustawny bagażnik pomieści nawet 503 l. Kierowcy, którzy wybiorą miękką hybrydę muszą się liczyć z mniejszym kufrem - 439 l. We wnętrzu nie zabrakło oczywiście wygodnych schowków, uchwytów na kubki czy półki na telefon z indukcyjnym ładowaniem.

Kia Sportage 2018Kia Sportage 2018 fot. Filip Trusz

Nowy diesel 1.6, silniki benzynowe bez zmian - jednostki napędowe nowej Kii Sportage

Jedną z najważniejszych nowości, jakie przynosi facelifting jest zupełnie nowy silnik wysokoprężny 1.6 z rodziny U3. Jednostka 1.6 zastępuje silnik 1.7.  Nowy turbodiesel występuje w dwóch wariantach mocy - 115 KM i 136 KM - i odznacza się emisją dwutlenku węgla 126 g/km dla wersji słabszej i 123 g/km dla mocniejszej odmiany silnika 1.6 CRDi. Standardowo moc przekazywana jest na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej ręcznej skrzyni, ale dla wersji 136 KM można zamówić skrzynię 7DCT oraz napęd 4x4.

Bez zmian po benzynowej stronie mocy. Kierowcy w dalszym ciągu będą mieli do wyboru wolnossący silnik 1.6 GDi 132 KM (161 Nm) oraz turbodoładowany 1.6 T-GDi 177 KM. Sportage z silnikiem T-GDi jest dostępny z napędem na przednie lub na cztery koła. Wersja AWD jest wyposażona w siedmiobiegową, dwusprzęgłową przekładnię.

Czas na miękką hybrydę - na początek w topowej wersji Kii Sportage, później także ze słabszym dieslem

Koledzy z innych redakcji, którzy mieli okazję przejechać się nowym dieslem 1.6 115 KM, bardzo nową jednostkę chwalili, ale ja postanowiłem sprawdzić kolejną nowość w gamie Kii Sportage. Najmocniejszy diesel 2.0 CRDi dostępny jest teraz w wersji hybrydowej. EcoDynamics+ to tzw. "miękka hybryda". Maksymalna moc wynosi 185 KM, a maksymalny moment obrotowy - 400 Nm. Na przełomie 2019 i 2020 r. taka hybryda pojawi się także w słabszym silniku 1.6 CRDi.

W hybrydowym zespole napędowym Kia Sportage silnik elektryczny (dostarcza do 12 kW dodatkowej mocy) wspiera spalinową jednostkę napędową podczas przyspieszania, czerpiąc energię z litowo-jonowego akumulatora o napięciu 48V, który ma kompaktowe rozmiary. Pojemność akumulatora wynosi 0,44 kWh.

Silnik elektryczny wspiera diesla podczas ruszania i delikatnego przyspieszania. Podczas wytracania prędkości - poprzez hamowanie lub w czasie toczenia się przed dojazdem do skrzyżowania - układ odzyskuje energię. Jeśli w akumulatorze jest wystarczająco dużo energii, silnik spalinowy wyłącza się automatycznie podczas hamowania biegami lub hamulcami. Kia podaje, że dzięki zastosowaniu miękkiej hybrydy Sportage zużywa o ok. 7 proc. paliwa mniej. Podczas krótkich jazd testowych bardzo trudno było nam to sprawdzić, ale mocny diesel na trasie miasto-góry-miasto zadowolił się bardzo rozsądnym spalaniem na poziomie 7-7,5/100 km.

Kia Sportage 2018Kia Sportage 2018 fot. Filip Trusz

Na koniec coś dla fanów nowych technologii. Najciekawsze systemy bezpieczeństwa nowej Kii Sportage:

  • aktywny tempomat z funkcją Stop&Go,
  • system kamer (Around View Monitor), który ułatwia parkowanie,
  • system monitorowania zmęczenia kierowcy (Driver Attention Warning),
  • system utrzymywania auta na pasie ruchu (Lane Keeping Assist) z funkcją automatycznego hamowania (Forward Collision-Avoidance Assist),
  • asystent świateł drogowych (High Beam Assist),
  • rozpoznawanie znaków drogowych (Intelligent Speed Limit Warning),
  • kontrola martwego pola widzenia lusterek i ostrzegania o pojazdach zbliżających się z boku oraz wspomagający zmianę pasa ruchu i minimalizujący ryzyko zajechania drogi (Blind Spot Collision Warning)
  • system ostrzegania przed kolizją przy wyjeździe z miejsca parkingowego tyłem (Rear Cross-Traffic Collision Warning).

Ceny nowej Kii Sportage

Nowa Kia Sportage w bazowej wersji wyposażenia S i silnikiem benzynowym 1.6 GDI o mocy 132 KM została wyceniona na 79 900 zł. Na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in.: klimatyzację manualną, 7-calowy ekran dotykowy, interfejs Apple CarPlay oraz Android Auto, kamerę cofania z dynamicznymi liniami ułatwiającymi parkowanie, wielofunkcyjną kierownicę, bluetooth z zestawem głośnomówiącym czy światła do jazdy dziennej z czujnikiem zmierzchu.

Ceny kolejnych wersji silnikowych i wyposażenia poznamy w najbliższym czasie.

Zobacz także: Nowa Kia Sportage 2018 - cennik. Znamy cenę wyjściową

Auto wyposażone w zespół napędowy typu „mild hybrid” o mocy 185KM będzie droższe od diesla 1.6 136 KM o około 7 proc.

Kia Sportage 2018Kia Sportage 2018 fot. Filip Trusz

Nowa Kia Sportage - opinie Moto.pl. Podsumowanie.

Kia Sportage to jeden z ulubionych kompaktowych SUV-ów Polaków - od wielu lat Sportage melduje się na samym szczycie rankingów sprzedaży. Tegoroczny lifting przynosi całkiem sporo zmian pod maską - pojawia się nowy, oszczędny silnik Diesla 1.6 oraz wersja hybrydowa. Reszta to drobne poprawki, jak porządki w kabinie czy unowocześnienie wyglądu nadwozia. Wydaje się, że to przepis na dalszy sukces na polskim rynku. Nowa Kia Sportage jest lepsza pod każdym względem od poprzedniczki. I nie zapomina o tym, za co pokochali ją Polacy. Praktyczności, ergonomicznym wnętrzu, oszczędnych silnikach i bardzo dobrym prowadzeniu.

Znając Kię, również pełny cennik będzie skrojony pod polskiego kierowcę, co pokazuje cena wyjściowa i bardzo bogate - na tle konkurentów - wyposażenie standardowe.

Który z koreańskich SUV-ów podoba Ci się bardziej?
Więcej o:
Copyright © Agora SA