Jeszcze niedawno przytłaczająca większość kupowanych w Europie samochodów wyposażona była w ręczną skrzynię biegów. Automaty stanowiły margines rynku i kojarzyły się przede wszystkim z amerykańską motoryzacją. Jednak to się zmienia - popularność automatycznych skrzyń stale wzrasta. Nowoczesne przekładnie nie cechują się już ani wyższym spalaniem, ani gorszymi osiągami. Także dopłata do nich nie przeraża. Przykładowo, w bardzo popularnej Skodzie Octavii to ok. 7 tysięcy zł, a w produkowanym w Polsce Oplu Astra - równe 3 tysiące zł.
Ogromną zaletą automatycznych skrzyń biegów jest komfort jazdy, co docenimy podczas dłuższych podróży, a także uciążliwej jazdy w korku.
Polskie prawo przewiduje możliwość zrobienia prawa jazdy na samochody z automatyczną skrzynią biegów. Wtedy na odwrocie dokumentu, na samym dole, w rubryce ograniczenia będziemy mieli adnotację "78", co oznacza uprawnienia do kierowania "wyłącznie pojazdami z automatyczną skrzynią biegów".
Prawo jazdy na auto z automatem to świetna opcja dla każdego, kto potrzebuje więcej czasu na opanowanie jazdy samochodem. Podczas kursu nie tracimy czasu na naukę ruszania i zmiany biegów. Od razu wyjeżdżamy na miasto i uczymy się samej jazdy. Warto mieć na uwadze, że nie wszystkie szkoły jazdy mają w swojej flocie auta z automatyczną skrzynią. Ze względu na niższą popularność, zwykle ofertę takiego kursu znajdziemy tylko w większych szkołach.
Automat to nie tylko rozwiązanie dla początkujących kierowców. Takie prawo jazdy powstało też z myślą o wszystkich osobach, które mają problemy ze zdrowiem i z różnych względów nie mogą jeździć samochodem z ręczną skrzynią biegów.
Zdawalność podczas egzaminu na prawo jazdy na samochód z automatyczną skrzynią biegów jest wyraźnie wyższa niż w przypadku klasycznego egzaminu na kategorię B. Wszystko z powodu dużo mniejszego stresu. Wielu początkujących kierowców za kółkiem najbardziej przeraża, że auto zgaśnie przy ruszaniu pod górkę, na skrzyżowaniu czy przy włączaniu się do ruchu. Często ten strach bywa paraliżujący i prowadzi do prostych błędów podczas egzaminu. Z automatem o problemach z ruszaniem nie ma mowy.
Co równie ważne, egzamin zdaje się na samochodzie, który dobrze znamy z kursu. "Państwowy egzamin na prawo jazdy, przeprowadzany jest na naszym samochodzie w towarzystwie naszego instruktora. Poprawia to pewność siebie na egzaminie. Większość naszych kursantów zdaje egzamin za pierwszym razem!" - chwali się jedna z najpopularniejszych szkół jazdy w Polsce.
Większość szkół jazdy w cenie kursu ma pierwsze podstawienie samochodu na egzamin.
Największą wadą takiego prawa jazdy jest oczywiście wspomniane ograniczenie - nasze uprawnienia pozwalają nam jeździć tylko i wyłącznie samochodami z automatycznymi skrzyniami biegów. Przez większość czasu nie będzie to dla kierowcy żadnym problemem, w końcu jego własne auto taką skrzynię ma. Kłopot może się pojawić, kiedy np. ktoś poprosi nas o odwiezienie innego samochodu, z ręczną przekładnią.
Ograniczenie "78" w prawie jazdy może być też przeszkodą podczas szukania pracy. Dla wielu pracodawców informacja o prawie jazdy kategorii B bez ograniczeń w CV to spory atut u kandydata.
Przeskoczenie z prawa jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów na kategorię B nie jest trudne ani kosztowne. Kierowca zapisuje się od razu na egzamin praktyczny w WORD-zie na "zwykłym" samochodzie. Nie jesteśmy zmuszeni do płacenia za kurs, badanie lekarskie czy egzamin teoretyczny.
Jeździć już umiemy, przepisy ruchu drogowego znamy bardzo dobrze, a takie manewry jak włączanie się do ruchu, zmiana pasa czy parkowanie nie są dla nas problemem. Sam egzamin powinien więc być formalnością. Na opanowanie ręcznej skrzyni wystarczą krótkie jazdy doszkalające.