Salon Paryż 2016 | Honda Civic X | Nareszcie dla Europy

Honda kazała europejskim kierowcom bardzo długo czekać na nowego Civica. Jednak dziesiąta odsłona kompaktu nareszcie dojechała na Stary Kontynent. Tuż przed oficjalną paryską Japończycy podzielili się z nami zdjęciami i pierwszymi danymi technicznymi

W nową, dziesiątą już generację europejska Honda Civic wjeżdża dłuższa o 130 mm, szersza o 30 mm i o 20 mm niższa. Dzięki zastosowaniu nowej platformie podłogowej większe rozmiary nie wpłynęły negatywnie na wagę kompaktu. Wręcz przeciwnie - Civic schudł o 16 kg. Oprócz oszczędności w masie nowa platforma jest też bardziej wytrzymała i o 52% odporniejsza na skręcanie. Rozstaw osi wzrósł o 30 mm. Większe rozmiary mają wpłynąć przede wszystkim na większy komfort podróżowania, zwłaszcza na tylnej kanapie, gdzie "wygodnie mogą się rozsiąść nawet wysokie osoby".  Bagażnik pomieści 478 litrów - dokładnie tyle co w aktualnej generacji.

Wnętrze i systemy bezpieczeństwa

Najważniejsze miejsce na desce rozdzielczej zarezerwowano dla 7-calowego ekranu dotykowego, który będzie sercem udoskonalonego systemu multimedialnego. Honda Civic zaoferuje oczywiście łączność z telefonami w technologii Apple CarPlay oraz Androi Auto. Na liście opcji znajdzie się satelitarna nawigacja Garmin z licencją na 5-letnie aktualizacje map. Do wyboru trzy zestawy audio. Podstawowy (160 W) będzie się składał z 4 głośników, półkę wyżej dostaniemy 8 głośników (180 W), na szczycie znajdzie się system z 11 głośnikami.

Honda zapewnia, że do wykończenia wnętrza wykorzystano materiały lepszej jakości, a ich spasowanie będzie stało na jeszcze wyższym poziomie.

Honda Civic XHonda Civic X fot. Honda

Z nowoczesnych systemów bezpieczeństwa Japończycy wymienili m.in.: adaptacyjny tempomat, system ostrzegający o kolizji, system awaryjnego hamowania w ekstremalnych sytuacjach, asystenta pasa ruchu oraz system monitorujący martwe pole.

Silniki i skrzynie

Pod maską nowego Civica będą mogły pracować trzy jednostki napędowe. Dwa nowe silniki benzynowe to trzycylindrowy 1.0 VTEC Turbo o mocy 127 KM i 200 Nm momentu oraz większy, czterocylindrowy 1.5 VTEC (182 KM i 260 Nm). Diesel jest jeden. To turbodoładowany, 1,6-litrowy i-DTEC o mocy 120 KM.

Silniki benzynowe będą parowane z 6-biegowym manualem i - za dopłatą - bezstopniową skrzynią CVT. Dla turbodiesla będzie dostępna skrzynia ręczna oraz automat o 9 przełożeniach.

Honda Civic XHonda Civic X fot. Honda

Przedstawiciele Hondy twierdzą, że producent nie planuje wprowadzenia wersji hybrydowej. Jednak jak dowiedział się serwis Autocar nowa platforma jest przystosowana do takiego rozwiązania. Możemy się więc spodziewać, że jeżeli kierowcy będą się o hybrydowego Civica dopytywać i okaże się on opłacalny, to w przyszłości przyjazny środowisku kompakt się pojawi. Wykluczona jest za to wersja 100% elektryczna.

Kiedy premiera?

Honda wprowadzi Civica X do europejskich (również polskich) salonów w marcu przyszłego roku. Na pierwszy ogień pójdą wersje z silnikami benzynowymi. Zwolennicy jednostek wysokoprężnych będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Diesle wejdą do sprzedaży pod koniec 2017 r..