Komisja Europejska wykryła, że kartel największych europejskich producentów samochodów ciężarowych funkcjonował przez 14 lat. Członkowie kartelu kontrolowali aż 90% europejskiego rynku. Do kartelu należeli: MAN, Daimler, Renault/Volvo, DAF oraz Iveco .
Zmowę cenową zawiązano w 1997 roku i trwała do 2011, kiedy to KE przeprowadziła niezapowiedziane kontrole. Inspekcje wykazały, że podczas nieoficjalnych spotkań przedstawiciele producentów ustalali ceny brutto ciężarówek na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Kontaktowano się podczas targów czy innych wydarzeń branżowych. Później szefowie firm nawet do siebie dzwonili, a po 2004 roku kartel przeszedł na drogę korespondencji elektronicznej.
Członkowie kartelu będą musieli zapłacić prawie 3 miliardy euro kary . Sankcji uniknie tylko MAN, który ujawnił istnienie kartelu. Firmie groziło nawet 1,2 miliarda euro kary. Sankcje nie ominą za to pozostałych producentów:
Daimler - ponad miliard euro
DAF - 752 mln euro
Volvo/Renault - 670 mln euro
Iveco - 494 mln euro
Nakładamy dziś najwyższą w historii karę za kartel. Jest ona dwa razy wyższa od poprzedniej, nałożonej w 2012 r., ale mamy ku temu powody. Ten kartel dotyczy bardzo dużego rynku i działał przez bardzo długi okres - skomentowała Margrethe Vesteger, unijna komisarz ds. konkurencji.
ZOBACZ TAKŻE:
Omijaj je szerokim łukiem | Najgorsze silniki Diesla
INNE LINKI